Jori Stam debuteerde eerder met een verhalenbundel en nu met zijn eerste roman Oregon. Zoals de titel suggereert speelt een belangrijk deel van de relatief korte roman (190 bladzijdes) zich af in de staat Oregon in de Verenigde Staten.

Stijn, de hoofdpersoon en zijn vriend Philip, beiden schrijvers proberen in een vervallen vakantiehuisje ergens in the middel of nowhere van de staat Oregon tot schrijven te komen. Philip is inmiddels succesvol en gefêteerd als schrijver, terwijl Stijn niet echt lijkt te zijn geslaagd. Integendeel, zijn leven is gevuld met liefdesverdriet vanwege de relatie met Kirsten die op de klippen liep. ‘Een liefdesverhaal met een duister randje’, zo leest Stijn op de laptop van Philip. En inderdaad ontpopt het verhaal van Stam zich tot een duister verhaal. Maar, de meest enigmatische van de persoonlijkheden is de hoofdpersoon zelf. Langzaam en eigenlijk terloops laat Stam zien hoe problematisch Stijn is; een persoonlijkheid met een duister randje. Toch, hebben ook Philip, met wie hij in het hutje in de sneeuw zit en Kirsten met wie Philip communiceert over Stijn, een verborgen agenda. Hoe zit dat nu met dat boek van Philip? Over wie gaat dat nu echt? En uiteindelijk, gaandeweg het verhaal waar is Philip? En hoe moet je als lezer het einde duiden?

De aanleiding van de roadtrip van de twee schrijvers is al even mysterieus. D.B. Cooper, de vliegtuigkaper die in de jaren 70 van de vorige eeuw met een lading geld en een parachute in het landschap van Oregon verdween, waar de twee schrijvers jaren later verblijven vormt het spannende decor van dit relatief kleine verhaal dat je als lezer met veel vragen achterlaat. D.B. Cooper is nimmer getraceerd en ontlokt veel samenzweringstheorieën, waar de Amerikanen nu eenmaal dol op zijn.

Stam speelt in deze roman met Oregon als achtergrond en flashbacks met angst, wantrouwen en vermeend dubbelspel. Stam speelt op bijzonder geraffineerde wijze met de hoofdpersonen, met het verhaal én uiteindelijk ook met de lezer. Uiteindelijk blijf je verbluft achter met veel vragen en ben je direct geneigd om bepaalde scenes terug te lezen. Want, hoe zit dat nu toch allemaal? Zou misschien... Of, ...?
Toch, vrees ik dat het verhaal een doolhof zal blijven en dat vind ik zelf knap gedaan. Vier dikke sterren!

Reacties op: Een duister spel

Oregon - Jori Stam
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 12,99