Verrassend

hetezelsoortje 27 september 2019
De boekbinder is een mysterieuze, historische roman die zich afspeelt in Engeland, in de tijd van voor de industriële revolutie. Gewoonlijk niet het ‘soort’ boek dat ik gewoonlijk lees, voornamelijk door het stukje fantasy er in. Toch was er iets aan dit boek wat mijn aandacht trok. En ik heb er zeker geen spijt van dat ik dit boek gelezen heb!

Het gehele boek bestaat uit drie delen: voordat Emmett weet dat hij herinneringen kwijt is, de herinneringen zelf en nadat hij zijn leven weer volledig herinnert. De eerste twee delen zijn vanuit het perspectief geschreven van Emmett zelf, het laatste deel is geschreven vanuit Lucian Darnay, een rijke jongeman die een gedeeld verleden heeft met Emmett. Voornamelijk in het eerste deel komt het stukje fantasy naar voren, waarbij het gaat over zwarte magie en heksen. In de latere delen is dit minder sterk aanwezig en gaat het verhaal verder als een historische roman. Over klassensystemen en verboden liefdes. Over geheimen, onderdrukking en macht.

De manier van schrijven van Bridget Collins spreekt enorm tot de verbeelding. Ze weet jou als schrijver van begin af aan nieuwsgierig te maken naar het verloop. Hierdoor weet ze de aandacht te trekken en gedurende het verhaal lukt het haar deze vast te houden.

Echt een groot minpunt aan niet boek kan ik niet bedenken. Het enige wat ik jammer vind is dat er geen hardcover versie van is met een fantastische kaft, zo één als dat de boekbinder zelf zou kunnen maken…

Conclusie: Een bijzonder verhaal, dat zich in eerste instantie aan doet als een spannend verhaal met een vleugje fantasy en uiteindelijk vervormt naar een roman. Dit maakt ook dat het boek lastig in één categorie te vangen is.

Meer recensies van hetezelsoortje