Fran droomt er al jaren van om een – naast een restaurant – een boerderij te runnen. Een kans die ze krijgt, wanneer haar oudtante ziek wordt; wanneer het haar lukt om de boerderij binnen een jaar winstgevend te maken, dan erft ze de boerderij. Klein probleem: ze is bang voor koeien. En de onweerstaanbare buurman is uit op haar grond…

Het buitenhuis is een typische feelgood roman. Neem een single vrouw van midden twintig, een familiedrama, een geweldig landschap (het Engelse platteland), een knappe buurman en een gemene neef: et voilá! De verhaallijn is niet verrassend, zelfs voor een feelgood roman heeft het weinig diepgang.

Katie Fforde weet op een luchtige manier te schrijven. Toch is het niet altijd even realistisch hoe bijvoorbeeld de gesprekken verlopen, ze zijn soms te gemaakt. Ook worden vrijwel alle problemen net iets té makkelijk opgelost. Dit is ook wat tegenstrijdig; enerzijds wordt Fran (hoofdpersoon) omschreven als een vrouw die niet makkelijk om hulp vraagt, anderzijds springt haar buurman haar bij álles te hulp. Of het nu een ritje met de auto naar Londen is of het verbouwen van de kaasschuur; de buurman lost het op. Dit gaat soms iets te makkelijk.. Ik had het persoonlijk leuk gevonden wanneer Fran wat vaker haar eigen problemen oplost, wat meer onafhankelijk.

Desondanks is het boek erg vermakelijk om te lezen. Het is luchtig, een goed te volgen verhaallijn, leest vrij gemakkelijk en spreekt tot de verbeelding. Het is een heerlijk boek om op een druilerige dag te lezen, om je even in een andere wereld te wanen.

Conclusie: een luchtige feelgood roman. Het leest makkelijk weg, maar mist hier en daar de diepgang. De hoofdpersoon is wat tegenstrijdig; ze wordt omschreven als onafhankelijk, maar bij problemen blijkt ze behoorlijk afhankelijk van mensen in haar omgeving. Desondanks een prima boek dat je zo uit hebt.

Reacties op: klassieke feelgood

Het buitenhuis - Katie Fforde