Genieten

hetezelsoortje 10 augustus 2019
Ik mis je van Gillian King is een heerlijk feelgood roman. Het boek vertelt het verhaal van Charlie, die probeert om te gaan met haar schuldgevoel na het overlijden van haar beste vriendin Bo. Charlie slaat op de vlucht en gaat bij haar stiefzus Claire wonen. De jonge, naïeve Charlie komt in de problemen, tot ze er echt niet meer van weg kan rennen; een zwangerschap. Dit maakt dat Charlie snel volwassen wordt. Gedurende het verhaal lees je de enorme ontwikkeling die Charlie heeft door gemaakt. De wijze waarop Charlie met tegenslagen omgaat en er van groeit, is bewonderenswaardig en tegelijkertijd realistisch. Ook de ontwikkeling van Claire is mooi om te lezen, al zij het wat onderbelicht. Waar Claire in het begin als oppervlakkig en verwend wordt omschreven, verandert zij in een zorgzame vriendin en tante die Charlie onvoorwaardelijk steunt.

Wanneer de vriend van Charlies moeder komt te overlijden, gaat Charlie terug naar Wassenaar en komt zij oog in oog met het verleden. In de gedaante van Carsten; de broer van Bo en Charlies grote (jeugd)liefde. Hoe Carsten met het verlies van zijn zus is omgegaan, is moeilijk terug te halen in het verhaal. Dit is mijn inziens een gemiste kans van de schrijver. Wel komt duidelijk naar voren hoe hij met het verlies van zijn grote (jeugd)liefde, Charlie, is omgegaan.

Het verhaal wordt wisselend in tijd verteld; verleden en heden lopen (weliswaar op gestructureerde wijze) door elkaar. Gaande weg leer je meer over het leven van Charlie, wat maakt dat zij in het heden op haar wijze in het leven staat. Doordat dit stapsgewijs gebeurd, blijft het verhaal spannend en ben je geneigd steeds meer te willen lezen. Het nadeel hierbij is alleen wel, dat je dan het boek binnen en dag uit hebt…

Conclusie: De wijze waarop het hoofdpersonage is weggezet en hoe zij zich ontwikkeld door de tijd, is op bijzonder knappe wijze gedaan. De bij-personages zijn soms wat onderbelicht, waardoor het verhaal nog wat losse eindjes heeft. Het is een roman en drama is natuurlijk aanwezig, maar zonder dat dit over-the-top is. De tegenslagen zijn realistisch en hoe daar mee omgegaan wordt ook, wat zeker een sterke kant van dit boek is. Al met al een heerlijke roman om op je vrijdag te lezen!

Meer recensies van hetezelsoortje