Waardige opvolger van Ragdoll

hetezelsoortje 25 juli 2020
Marionet is de opvolgen van Ragdoll. Een enorm spannende thriller die gaat over de lappenpoppenmoordenaar. In Marionet moet Baxter het echter zonder rechercheur Wolf zien te redden, een plek die gaande weg wordt ingenomen door rechercheur Rouche (CIA). Behalve in de personages zijn er ook in het verhaal duidelijke verwijzingen naar het eerste deel. Zo wordt in eerste instantie verwacht dat de zaak verband houdt met de lappenpoppenmoorden (Ragdoll) en wordt regelmatig benoemd dat Wolf nog altijd zoek is.
De zaak waaraan door Baxter gewerkt wordt, blijkt echter een opzichzelfstaand staande zaak waarin ze veel samen moet werken met de FBI (Curtis en Chase) en de CIA (Rouche). Dit gaat niet zo soepel, doordat de FBI met de eer van een oplossing wil strijken en Baxter gewoon niet zo’n sociaal wezen is. Dit maakt dat het boek een leuke dynamiek kent, maar ook waardoor er weer eens voor geen meter wordt samengewerkt. Wat ik voornamelijk (inhoudelijk) opvallend vindt, is dat er amper over motief wordt nagedacht. Hierdoor wordt het uiteindelijk meer ‘toeval’ dat ze de zaak oplossen, dan dat het speurwerk hun zo ver heeft gebracht.

Desondanks zit ook dit verhaal weer erg sterk in elkaar en is het een meeslepend verhaal. De moorden zijn minstens zo luguber als in Ragdoll en het boek spreekt erg tot de verbeelding. Ook eindigt het boek met een enorme cliffhanger… Op naar het derde – en laatste – deel dus!

Conclusie: Marionet is de opvolger van Ragdoll, met duidelijke verwijzers naar elkaar. Dit boek is weer even sterk vormgegeven als Ragdoll en voldoet zeker aan de verwachtingen. Wel miste ik soms wat diepgang in het speurwerk, het ‘team’ was vooral volgend.

Meer recensies van hetezelsoortje