Het spannendste deel van de serie

Vergeef me is het derde, en laatste, deel in de Sam Porter trilogie. Daarmee is het de opvolger van Horen, zien, zwijgen en Het vijfde meisje. Deze twee delen kregen van mij 4 sterren. In beide gevallen vond ik het begin van het verhaal wat traag, maar het einde was iedereen bloedstollend spannend. In deze serie is Vergeef me wel echt het spannendste deel, wat mij betreft. Van de eerste zin tot de laatste punt verwarrend, spannend, meeslepend en met verrassende wendingen. Vandaar dat dit boek van mij 5 sterren krijgt.

Ook in dit verhaal lopen verschillende onderzoeken door elkaar en heerst er complete chaos bij de FBI en Metro. Wel is bij dit verhaal direct duidelijk dat de zaken onderling verband hebben, het draait zonder twijfel om De Moordenaar van het Vierde Aapje. Er worden iedere keer weer doosjes gevonden met een oor, oog en tong. En op sommige slachtoffers staat met een mes gesneden: Ik ben het kwaad. Dit is een verwijzing naar het vierde aapje: doe geen kwaad. De twijfel ontstaat echter, of dat wel het werk van Bishop is. Volgens Porter probeert Bishop hem er in te luizen. Maar hoe zit dat dan precies? En waarom heeft Bishop het op Porter gemunt? En wie is er verantwoordelijk voor de moorden op de momenten dat Porter en Bishop beiden vast zitten?

Alle personages krijgen verder vorm en gaandeweg komen we er achter dat niet iedereen is wie hij of zij lijkt te zijn. Gaandeweg in het verhaal kom je er achter wie de waarheid spreekt en wie niet. En ook wie goed is en wie corrupt…

Conclusie: een geweldige finale van de trilogie over de Moordenaar van het Vierde Aapje. Van het begin tot het einde spannend met meerdere plottwist. Dit is een van de beste thrillers die ik in tijden heb gelezen! Wel is het noodzakelijk om eerst deel een en twee te hebben gelezen, om het verhaal goed te begrijpen.

Meer recensies van hetezelsoortje