Perfect debuut

Hilona Schaft-Mol 01 december 2019
Voor de leesclub Hebbanbuzz mocht ik het boek Perfecte Resten van Helen Fields lezen.

De cover trekt de aandacht met een doorzichtige insectenvleugel en bloedsporen op een witte achtergrond. De titel in rode letters en de zinnen: Eerst grijpt hij hen & Dan breekt hij hen. Het zou mijn aandacht trekken bij de boekhandel.

Tekst achterflap:

Perfecte resten van Helen Fields is het eerste deel van deze veelbesproken Schotse thrillerserie over inspecteurs Ava Turner en Luc Callanach. Voor de fans van M.J. Arlidge, Mo Hayder en Samuel Bjørk.

Op een afgelegen plek in de Schotse Hooglanden staat een lichaam in lichterlaaie. Al wat achterblijft om het slachtoffer te kunnen identificeren zijn tanden en een reepje stof. Tegelijkertijd schreeuwt een vrouw om hulp in een afgesloten kamer ergens in Edinburgh. Het is Luc Callanachs eerste werkdag bij de Schotse politie en hij krijgt direct een moordonderzoek toegewezen. Net vertrokken bij Interpol wil hij zich graag bewijzen bij zijn nieuwe team en directe collega Ava Turner. De moordenaar is een geduchte tegenstander die vakkundig zijn sporen weet uit te wissen. Het duurt niet lang tot er nog een vrouw wordt ontvoerd; Callanach begint een race tegen de klok om het slachtoffer te vinden voordat het te laat is. Maar het daadwerkelijke lot van de ontvoerde vrouwen is gruwelijker dan Luc ooit had kunnen vermoeden…

Leeservaring:
In het boek maak je kennis met de inspecteurs Luc Callanach en Ava Turner.

Callanach met de Frans/Schotse nationaliteit heeft lange tijd in Frankrijk voor Interpol gewerkt, maar raakt daar verwikkeld in een compromitterende situatie en kiest voor een nieuwe start in Schotland bij de afdeling zware misdrijven. Op zijn eerste werkdag krijgt hij direct de leiding naar het onderzoek van een verkoold lijk, dat lijkt te leiden naar een vermiste vrouw. Vrij snel hierna wordt er weer een vrouw vermist......
Als buitenstaander moet hij zich ‘bewijzen’ bij zijn ietwat wantrouwige collega’s maar vindt in het team gelukkig goede aansluiting bij Ava Turner.

Het boek kent drie verhaallijnen die wisselend aanbod komen. Het onderzoek van Luc Callanach, het onderzoek van Ava Turner en het verhaal van de moordenaar Reginald King. In korte heldere hoofdstukken wordt je als lezer vrij snel in het boek gezogen en ik had echt moeite om het boek neer te leggen. Hoewel er drie verhaallijnen door elkaar lopen wordt het boek geschreven vanuit het perspectief van inspecteur Callanach en de moordenaar King.
De schrijfstijl is makkelijk en toegankelijk en na het eerste hoofdstuk was ik al één met het verhaal. De spanning en het plot worden goed opgebouwd. Dit is zeker geen boek voor mensen met een zwakke maag want de zieke geest en de nog ziekere handelingen van de moordenaar worden beeldend beschreven. Het maakt wisselende emoties bij mij los, mede ook doordat de karakters zo goed zijn uitgelicht dat je je kunt inleven in elk van hen. De finale is spannend maar ook wel een klein beetje voorspelbaar.

Ik heb met veel plezier dit eerste deel gelezen en kijk uit naar het vervolg.

Perfecte resten krijgt van mij 4 sterren.

Meer recensies van Hilona Schaft-Mol