En daar gaat in het boek over. In het hart van de Dordogne is een Algerijn vermoord. Hij was een harki. Zij waren Algerijnen die in de Algerijnse oorlog voor ons hebben gevochten, in het Franse leger. Waarom hij? Door wie? Deze vragen moet Bruno oplossen maar de plaatselijke gendarmerie gaat zich moeien en van uit Parijs komt zelfs de Police Nationale zich met de zaak moeien. Het rustige Saint Denis in rep en roer.
De tweede verhaallijn zijn de problemen met de Europese gemeenschap. Inspecteurs van de Europese Unie moeten toezicht houden op de hygienische regelgeving op de Franse markten. Dit geeft ook de nodige problemen. Ook hier moet Bruno de kerk in het midden houden.
Het oplossen van de moord gaat terug naar de wereldoorlog en daar boven op maakt uiterst rechts gebruik om in het rustige Saint Denis de rust te komen te verstoren met een betoging.
Een Arabische oorlogsheld had deel uit gemaakt van de Force Mobile. Deze werkte voor de Duitsers. Bruno weet wie de moordenaars zijn, die uit wraak hebben gehandeld.
Zo ziet men dat de gevolgen van de oorlog lang kunnen duren. Zowel in Frankrijk als in Belgie tot zelfs de dag van vandaag.
Besluit: Men zou het boek zelfs als een historisch roman kunnen bekijken met een snuifje thriller. Alles is mooi beschreven. De problemen van nu. Europese Unie, uiterst rechts en de problemen uit het verleden. Een aanrader voor de jeugd van vandaag.

Reacties op: Je hebt gelijk. Het verleden gaat niet dood.

Bruno chef de police - Martin Walker