Een heilige, maar schijn bedriegt

Hullemans 28 oktober 2019
MM Driessen heeft zich dit maal gewaagd aan het genre schelmenroman. En dat onder de titel de Heilige. Bij dit genre ga je al eens op zoek naar voorbeelden uit het verleden. En een van de eerste die dan bij je opkomt is de Tijl Uilenspiegel. Een bij bijna iedereen bekend figuur, maar het boek waarschijnlijk door een zeer beperkt aantal daadwerkelijk gelezen. Bij de definitie denk je aan een vriendelijke goedzak, die een ieder door z’n gedrag om de vingers windt, maar daarnaast vele dingen doet die niet helemaal zuiver zijn. En der nog mee wegkomt ook.
De Heilige is opgebouwd uit een 4-tal delen. In de delen volgen we de hoofdrolspeler Donatien. Een verteller die we helaas niet als al te betrouwbaar kunnen omschrijven. Hij stoeit nogal eens met de waarheid. Een heilige, maar schijn bedriegt.
Zijn levensverhaal is allesbehalve saai. Hij ontmoet grootheden als Victor Hugo, Beaufort of Vidocq. Hij steelt als de raven, misleidt geliefden, gaat over tot moord, praat dingen als pedofilie goed. Kortom, volledig zonder moreel kompas.
Hij boek leest als een trein. Echter de toon is zodanig dat de vele ‘gruwelijkheden’ je bijna koud laten. Ook zijn spel met de waarheid houdt je een beetje op afstand, waardoor je na afloop het gevoel overhoudt een verhaal als een roller-coaster te hebben gelezen, maar dat het je niet echt raakt en dat je snel over gaat tot de orde van de dag en het boek je niet echt lang bij blijft.
En op zich is dat jammer, want het boek bevat vele prachtige observaties, stellingen, die zeker het citeren en verder overdenken waard zijn.
Kortom, aardig boek, maar het beklijft niet.
Een 3-tal sterren naar mijn oordeel.

Meer recensies van Hullemans