Stukje Nederlandse geschiedenis

IdaL 19 oktober 2021
Ole hoort pas na de dood van zijn opa dat hij er één had. Zijn vader heeft altijd geheim gehouden dat hij bestond. Dat heeft te maken met alles wat er in het verleden gebeurd is. Omdat het gezin van Ole geldproblemen heeft gaan ze tijdelijk in de oude boerderij van die opa wonen die hij heeft nagelaten. Een verschrikkelijke bouwval vlak bij de Belgische grens. Ole woont er samen met zijn vader want zijn moeder is toch op retraite gegaan naar Tibet zoals ze al langer van plan was. De opa van Ole was een hele nare man volgens zijn vader en ook veel mensen uit het dorp blijken een hekel aan hem te hebben gehad. Ole krijgt steeds meer stukjes van de puzzel en gaat actief zelf op onderzoek. Het heeft allemaal te maken met de botersmokkel vanuit Nederland naar België in de jaren 50/60. Je komt veel te weten over dit stukje geschiedenis zonder dat het de vaart van het verhaal in de weg zit. Heel ontroerend vond ik de beschrijving van de oom van Ole; Arie, een man met een verstandelijke beperking die erg geleden heeft onder zijn strenge vader. Ole verzamelt steeds meer mensen om zich heen op de nieuwe plek. Annet Huizing beschrijft ze allemaal zo levendig dat je ze echt voor je ziet. Boek met spannend verhaal en diepgang voor kinderen vanaf 11 jaar.

Meer recensies van IdaL