"Om te janken zo mooi" (Maarten van Rozendaal)

18 juni 2015
Nooit heb ik gedacht dat mijn favoriete mooie zinnen schrijver plaats zijn plaats zou moeten afstaan aan een volgende favoriete mooie zinnen schrijver. Maar het onvoorstelbare is gebeurd nu Erwin Mortier mijn hart heeft gestolen en mijn ziel heeft geraakt met zijn Gestameld Liedboek. Een buitengewoon indringend verhaal over zijn moeder die lijdt aan Alzheimer. Veel meer nog dan een verhaal, een gedicht haast als ik kijk naar het prachtig poëtisch taalgebruik. "Om te janken zo mooi", zoals een zin luidt in het lied 'Mooi' van Maarten van Rozendaal.
Ondanks het pijnlijk meevoelen met het proces van aftakeling en het verlies, biedt Gestameld Liedboek een intens rijke lees- en levenservaring en het is daardoor een literair geschenk van bijzondere waarde.

Meer recensies van