Gen X versus Millenial

Inge 25 juni 2020
Het boek gaat over 2 vrouwen die een soort van haat-liefde relatie hebben. Katherine Ross (ook wel KR genoemd) en Lily Lunt (of hoe ze dan ook echt mag heten en door KR als een snowflake gedoopt).
KR is een Gen X vrouw van begin 40 en Lily is een Millennial die nogal geheimzinnig overkomt
Het boek is geschreven vanuit de ik en jij manier. Dit was vooral in het begin wel even wennen. KR noemt Lily telkens "jij" wat niet echt sympathiek over komt.

Het start op een ochtend, waarop KR na een afwezigheid van een aantal maanden door een burn out weer voor het eerst naar haar werk gaat. Een uitgeverij van een magazine welke net is overgenomen door een nieuwe baas. Haar bus is te laat waardoor ze dreigt te laat te komen. Dus wil ze een taxi nemen. Haar oog valt op Lily en ze is direct gefascineerd door haar. Lily vraagt haar of ze haar taxi kan delen. Toevalligerwijs (of niet) moeten ze dezelfde kant op. En het manipuleren begint.
Lily blijkt het nichtje van de bazin te zijn. Maar is dit allemaal wel zo toevallig?
In de loop van het verhaal blijkt van niet. Lily was haar al een tijdje aan het stalken en probeert alles in het leven van KR af te pakken. Haar baan, bondgenoot en geliefde. Waarom? Wie is Lily? Wat heeft Katherine haar aangedaan om dit te verdienen.

In de loop van het verhaal worden de personages stukje bij beetje uitgewerkt. Maar heel lang blijft veel onduidelijk.
Tot tegen het einde van het boek. Dan wordt alles duidelijk.

In het begin vond ik het moeilijk om er doorheen te komen. Ook door de schrijfstijl en de keuzes die de personages maakten. Soms erg onwerkelijk. De dames zijn zo om elkaar aan het heen draaien dat je soms zelfs speciale spanning voelt tussen hen.
Katherine weet dat Lily haar kapot wil maken maar toch blijft ze haar vriendschap willen en goedkeuring zoeken. En dat terwijl Katherine geen domme vrouw is. Anders had ze het nooit zo ver geschopt.
Maar ondanks dit wilde ik toch weten hoe het afliep. En het einde is zeker interessant genoeg om het uit te lezen.

4- geef ik er voor

Meer recensies van Inge