Filosofische overpeinzingen bij een epidemie

Inge68 26 april 2020
Oran, een Algerijns kuststadje, wordt halverwege de 20e eeuw getroffen door een pestepidemie. De ganse stad wordt van de buitenwereld afgezonderd en voor de hoofdfiguur, dokter Rieux, begint een hectische periode.
Dit is de achtergrond waartegen deze klassieker zich afspeelt. Door de huidige pandemie krijgt de inmiddels meer dan 70-jaar oude roman plots een actueel tintje. Uiteraard zijn sommige omstandigheden verschillend (zo hebben wij meer communicatiemiddelen dan enkel een telex of telefoon), maar veel gebeurtenissen zijn ook herkenbaar (de gevoelens van onmacht bij het medisch personeel, de solidariteit onder de bevolking … om er maar enkele te noemen). Hierdoor wist het boek mij te wel te boeien.
Meeslepend kan je deze roman echter niet noemen. Geregeld wordt het verhaal onderbroken voor filosofische bedenkingen van de verteller of voor de ellenlange preken van de pater jezuïet, die het tempo uit het verhaal halen en naar mijn smaak toch iets te zwaar op de hand waren. Dit resulteerde in de vier sterren, al zal ik nooit tegenspreken dat ‘De Pest’ een literair meesterwerk is.

Meer recensies van Inge68