Verontrustende lectuur in deze vreemde tijden

Inge68 07 april 2020
Voor het uitbreken van de corona-crisis was ik begonnen in deze klassieker van Margaret Atwood.
De TV-serie was aan mij voorbij gegaan, maar de populariteit ervan was me natuurlijk wel opgevallen en had mijn belangstelling voor het boek gewekt. Behoorlijk onvoorbereid op wat me te wachten stond, werd ik ondergedompeld in de Gilead-samenleving.
Dit was een zeer bevreemdende ervaring.
Terwijl in ons dagelijks leven de beperkende maatregelen met de dag stringenter werden, maakte ik kennis met een klassenmaatschappij waarin niet alleen de bewegingsvrijheid aan banden was gelegd (herkenbaar), maar ook de vrijheid van denken (gelukkig onherkenbaar), en waarin vrouwen ondergeschikt waren aan mannen en vooral ‘nuttig’ voor de voortplanting.
De wereld die Atwood schetst is voor ons (gelukkig) vreemd, maar tegelijk is de sluipende afbraak van grondwettelijke rechten erg herkenbaar. Dit maakt dit boek tot erg verontrustende lectuur, zeker in deze tijd waarin alle zekerheden aan het wankelen lijken te zijn.
De bovenstaande bedenkingen doen geenszins afbreuk aan de literaire kwaliteiten van het boek – wel integendeel, ze maken het voor mij een onvergetelijk boek. Misschien dat het open einde me in andere omstandigheden gestoord zou hebben, maar nu ik weet dat er een vervolg is, kon ik me ook daar volledig mee verzoenen.

Meer recensies van Inge68