Deze herwerkte versie van Sandra’s debuutthriller Azerty is zoveel mooier geworden dan de eerste. Een donkere cover, een sierlijk lettertype dat de titel omschrijft, een ouderwetse typemachine waar een foto van een kasteel tussengeklemd zit. Daar bovenop krijg je een ondertitel Niemand komt je redden en je weet dat je (weer eens) voor een spannend verhaal van Sandra J. Paul zit dat je enkele uren leesgenot zal bezorgen.
Het boek begint met de ontvoering van Marijn.
Rina Willems is acht jaar geleden haar zoontje verloren en is sindsdien een psychiatrische patiënt. In Marijn herkent ze haar overleden zoontje en ontvoert hem. Wat hier uit volgt zijn enkele weken geestelijke en lichamelijke mishandeling voor Marijn tot hij op eigen houtje kan ontsnappen.
Dan start het tweede deel van dit boek en ik dacht in eerste instantie dat ik aan een nieuw verhaal begon. Bleek dat er een tijdsprong van een dikke 20 jaar was genomen waarbij Martijn en zijn broer Kris de gelukkige erfgenamen worden van een kasteel en een gigantische som geld. De beide broers nemen hun intrek in het kasteel, samen met de verloofde van Martijn, Louise. Waar Martijn zijn kennis in het bedrijf steekt, raakt Kris geobsedeerd door een typemachine en manuscripten die hij op zolder vindt.
Ik ben zonder voorkennis aan deze thriller begonnen en had geen hoge verwachtingen omdat ik de recentere boeken van Sandra J. Paul al had gelezen en deze steeds uitzonderlijk goed zijn. Azerty is haar debuut dus ik ging er van uit dat het verhaal nog niet zo sterk ging zijn. Had ik mij even vergist.
De psyche tussen beide broers is zo kenmerkend weergegeven dat je meegesleept wordt in hun gevoelens naar elkaar en anderen toe. Het verhaal is spannend opgebouwd en laat je geregeld op een verkeerd been achter tot je versteld staat van de ontknoping.
Alle personages worden fantastisch weergegeven waardoor je een vrij duister verhaal krijgt dat je ertoe zet Azerty in één trek uit te lezen.
De titel vind ik supergoed gekozen want dit kan alleen maar over een typemachine of een klavier gaan maar de auteur heeft er een fantastisch verhaal rond geweven. Voor de rest kan ik alleen nog maar zeggen, buiten dat dit een zeer goed verhaal is dat ik iedereen aanraad te lezen, dat het boek weer superfijn is afgewerkt en een ware parel in mijn boekenkast is.

Rating: 4,5/5

Reacties op: Mysterieus