Een geslaagd begin van een spannende jeugdserie

Ingridje 06 augustus 2019
In het eerste deel van de Bieb-bende maken we kennis met Luca, Roy, Sander, Valerie, Melanie en Michael (Luca’s broertje).
Het duistere huis op de heuvel bij Zuidbaai spreekt tot Luca’s verbeelding, evenals de legende van de twaalf verdwenen mannen er rond.
Na een zoveelste klimtocht naar de heuvel met haar vrienden belandt Luca plots in een andere dimensie en is het huis een waar kasteel geworden.
Haar vrienden kunnen haar redden en maken de belofte nooit meer naar de heuvel te gaan. Maar dat is buiten de plannen van de gemeente gerekend want ’s anderendaags zal het huis op de heuvel afgebroken worden voor de nieuwe bib.
En de legende zegt dat dan de zielen van de Hemelrijders vrij komen en iedereen gevaar loopt…
Dit eerste deel in de serie van de Bieb-bende liet me terugkeren naar mijn jeugdjaren waar de personages in de verhalen van Enid Blyton, De vijf-serie, ook steeds in benarde en leuke situaties terechtkwamen.
Buiten de portie nostalgie heb ik onmetelijk veel plezier beleefd aan dit vijftal en heb ik bij momenten bijna mijn vingers afgekloven van de spanning.
Voor mij is dit eerste deel in een serie van twaalf (acht gepubliceerde) supergeslaagd en is het een topreeks die iedereen zou moeten lezen. Humor, spanning, vriendschap, moed, angst… Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een geslaagde jeugdreeks en om jongeren aan te moedigen boeken te lezen.

De Bieb-bende is tevens de eerste kinderboekenserie ter wereld die met QR-codes werkt. Een nieuwe leeservaring, helemaal van deze tijd. Door middel van de QR-codes kan je het verhaal nog intenser beleven en kan je zelf naar de oude legende op zoek gaan of de biografie van de personages uitdiepen, los spreekwoorden en gezegdes op, lees enge verhalen van andere kinderen… Dit alles geeft je het gevoel van een verhaal in een verhaal te lezen.

Meer recensies van Ingridje