Krachtig debuut

Ingridje 08 juni 2016
Retour Calypso is de debuutroman van Matthijs Eijgelshoven.

Simpele cover, leuk formaat, een verhaal dat in korte hoofdstukken geschreven is. De tijdsgeest speelt zich afwisselend in het verleden en in het heden af.

We maken kennis met Suzy die terug haar ouderlijk huis gaat opzoeken nadat ze hoort dat haar vader terminaal ziek is. Suzy is een getroubleerde vrouw die gedurende haar leven allerlei trauma’s opgelopen heeft en waar ze, nu ze terug thuis is, opnieuw mee geconfronteerd wordt.
De verhaallijn rond de moeder van Suzy, Lucinda, is geheimzinnig. Lucinda is een vrouw die geestesziek is en geregeld verdwijnt om wat verder in het boek niet meer ter sprake te komen.
De vader, Alfred, is een oude verbitterde man die altijd recht door zee is geweest en in het verhaal vrij stuurs overkomt.

Retour Calypso leest niet heel vlot omdat er veel over en weer gemijmerd wordt, maar is toch gewaagd. Het stoot je af en trekt je aan. Soms denk je pfff en het volgende moment wil je het boek opnieuw vastnemen omdat je toch het volledige plaatje wil weten.
Mooi verwoord maar het verhaal laat je niet los omdat je heel veel zelf moet invullen. Retour Calypso is een boek dat je tweemaal moet lezen om het fijne er van te weten. Al bij al toch een krachttoer van deze auteur.

Rating: 3,5/5

Meer recensies van Ingridje