Een oorlogsboek voor pubers

Ingridje 07 mei 2021
Vogels en vliegtuigen sieren de mooi zwart-groene cover van het jeugdboek Soldaat van het noorden. Hoofdstukken die vergezeld zijn door zwart-wit foto’s van merendeel vliegtuigen maken dit boek dan ook af.

Het verhaal gaat over de vrienden Klaas en Constantijn. Klaas zijn vader wordt meegenomen door de SD omdat hij illegaal vlees slachtte. Hierop zweert Klaas dat hij zijn vader zal wreken en gaat in het verzet.
Constantijn is een kind van welgestelde ouders en hij probeert gewoon de oorlog uit te zitten.
Klaas geraakt verwikkeld in de strijd tussen het verzet en de NSB omdat er tussen zijn kennissen een mol zit. Door te infiltreren wil hij deze uitschakelen maar misschien is de mol wel een bekende…

Bram Baptist heeft met dit boek een ode geschreven aan Klaas Nieboer. Aangezien hij niet heel veel backgroundinformatie vond over deze verzetsheld heeft hij geprobeerd het verhaal zo goed mogelijk te vertellen van deze jonge kerel.
Geschreven op de maat van 13-jarigen laat hij door middel van een vlotte pen de jeugd kennismaken met ons oorlogsverleden. De ontbering, de angst, verliezen maar ook de hoop het einde van de oorlog te kunnen meemaken beschrijft hij in duidelijke taal.
Als volwassene had ik graag wat meer diepgang in het verhaal gezien maar voor tieners is er meer dan genoeg “avontuur” te vinden in dit oorlogsboek.

Meer recensies van Ingridje