Aanrader van formaat

Ingridje 15 september 2019
Een blauwogige jonge man, compleet onder het stof, siert de cover van het nieuwste boek van Joanne Carlton. De ondertitel Als je wereld opgaat in stof, wil jij dan nog overleven? wijst op een apocalyptisch verhaal.
Het boek begint op 23 augustus 1966, normaliter de laatste dag in het leven van Simon James. De ganse wereld is ten onder gegaan aan drie stofwolken, de ene dodelijker dan de andere. Hierbij zijn Simons vrouw en zoontje overleden en lijkt het er op dat ook Simon aan zijn laatste uren begonnen is. Maar dat is zonder de tussenkomst van Kim gerekend.
Wie is Kim? Waartoe is ze bevoegd? Waarom luistert iedereen naar haar? Waarom moet er een Adam en Eva gezocht worden? Zoveel vraagstukken die je overhandigt worden in dit whaf if-verhaal.
In eerste instantie dacht ik dat Stof een sci-fi-verhaal ging zijn maar dat was iets te ver gedacht. Stof is een zeer menselijk verhaal met heel veel herkenningspunten in waar we tegenwoordig mee te maken hebben. Luchtverontreining, de planeet die wraak op de mensheid neemt omdat ze niet naar waarde behandeld wordt.
Tijdens het lezen van Stof kreeg ik een geweldig gevoel van déjà-vu omdat het niet zo apocalyptisch is als het lijkt. Onze huidige wereldbevolking zit op 5 minuten voor twaalf om in hetzelfde verhaal terecht te komen als Simon.
Ik heb Stof in één ruk uitgelezen en kan alleen maar in superlatieven over dit werk praten. Zeer beangstigend omdat deze fictie wel eens waarheid zou kunnen worden. Of misschien staan we al dichter bij de waarheid dan we zelf weten. Want net zoals Kim in dit boek Big Brother is, worden we ook allemaal gescreend op van alles en nog wat.
Stof is een beklijvend boek over familie en liefde, onmenselijk verdriet en verlies. Een verhaal dat angstaanjagend dichterbij komt, geïnspireerd door onze huidige klimaatproblematiek en internet.
Joanne Carlton heeft met Stof een boek van internationale allure neergeschreven. Een verhaal dat voor mijn part onmiddellijk door Hollywood mag opgepikt worden en verfilmd.
Joanne Carlton is een auteur die, niet alleen als uitgever van Hamley Books maar ook als auteur, bij ieder boek groeit. En in mijn ogen binnen enkele jaren op een bestsellerlijst terecht komt.
Daarom verdient Stof niets minder dan een dikke 5 sterren!

Meer recensies van Ingridje