Spoorloos in boekvorm, maar dan beter

Irene 11 september 2019
Na de plotselinge dood van hun vader komen Maia en haar vijf zussen bij elkaar in hun ouderlijk huis aan het Meer van Genève. Alle zussen zijn als baby geadopteerd door Pa Salt en na zijn dood krijgen ze allemaal een brief met een verwijzing naar hun afkomst.
Maia’s verleden brengt haar naar Rio de Janeiro en met de weinige aanknopingspunten probeert ze daar haar achtergrond te ontrafelen. Haar zoektocht neemt haar tachtig jaar mee terug in de tijd en voert haar naar de bouw van het beroemde Christus de Verlosser-beeld en naar Parijs in de jaren twintig.

Na heel veel enthousiaste reacties van lezers raakte ik nieuwsgierig naar deze serie. En ja, ook ik ben verkocht: op vakantie las ik het boek binnen 24 uur uit. Ik heb 600 pagina’s lang genoten. Je maakt kennis met de zussen en deze eerste bladzijden lezen als een trein. Hoewel Pa Salt is overleden, kun je bijna niet anders dan hem waarderen. Een fantastisch persoon die alles tot in de puntjes heeft geregeld voor zijn dochters. Met een mysterieuze aanwijzing van Pa Salt op zak vertrekt Maia naar Brazilië, haar verleden, en toekomst, tegemoet.

De schrijfstijl van Riley is meeslepend en beeldend. Ze wist mij mee te nemen op reis met Maia naar Rio de Janeiro, Parijs en natuurlijk haar thuis in Genève.
De verhaallijn is enigszins voorspelbaar, maar het verhaal heeft een bepaalde vaart en aantrekkingskracht waardoor ik die voorspelbaarheid totaal vergat. De manier waarop Riley schrijft en alles tot één geheel maakt, vind ik bewonderenswaardig. Als lezer bleef ik van begin tot eind geboeid. Achteraf blijkt dat ze gebruik heeft gemaakt van een aantal bronnen en dit fictieve verhaal tegen een historische en mythologische achtergrond heeft gezet. Dat maakt dat dit boek nog beter uit de verf komt.

De twee verhaallijnen, heden en verleden, zijn zeer goed uitgewerkt waardoor je werkelijk meer te weten komt over de vroegere jaren in Parijs en Rio de Janeiro en de . De personages komen echt tot leven waardoor je al vrij snel meer over hen wilt lezen. Ik vind ze zelfs zo goed neergezet, dat je al heimwee hebt als je het boek met een glimlach op je gezicht dichtslaat.

Dit is het tv-programma Spoorloos in boekvorm, maar dan nog veel beter! Ik vond het fantastisch.

Meer recensies van Irene