We zijn terug in het land Astoris, 1339. Emily Byron trouwt met haar jeugdliefde Malcolm. Ze denkt dat haar een avontuurlijk leven te wachten staat, maar haar vader denkt hier toch anders over. Haar vader is een vooraanstaand edelman in Avalon en hij neemt haar mee naar een wereld waar vrouwen nog steeds het onderspit delven. Een andere wereld voor Emily, zij weet wat ze wil en gaat er voor.
De Gouden Decennia zijn inmiddels aangebroken; Astoris heeft zich losgemaakt van de Kerk onder bewind van William I. Toch heersen er spanningen in het land die op iedereen van invloed zijn. De vader van Emily heeft een geheime agenda en de plannen voor zijn dochter zijn duisterder dan ze had durven denken. Ze blijkt een pion te zijn in een machtsspel waarin ze gedwongen wordt de nacht door te brengen met een man uit haar nachtmerries. Het lot lijkt haar toch steeds weer te sparen door middel van een vriendelijke, maar afschuwelijk afstotelijke vertrouweling, Berkley. Kan Malcolm haar behoeden voor een leven achter de kasteelmuren of laat ze haar hart vrij en doorziet ze de liefde?

Het eerst wat mij opvalt aan dit boek is, net als in haar eerdere boek De gifmengster, de zeer prettige schrijfstijl. Je vliegt door het boek heen en J.M. Anna weet de spanning op te bouwen zonder voorspelbaar te zijn. Beschrijvingen van personages of handelingen zijn compleet waardoor een goed een voorstelling gemaakt kan worden. Dit geldt ook voor de omgeving waarin Emily zich bevindt. Het land Astoris is een fictief land, maar door de beschrijvingen en landkaarten lijkt het net echt.

Berkley en Emily worden tot in de puntjes uitgewerkt en dat maakt dat je met de personages meeleeft. Je bevindt je als het ware in hun wereld en zelfs Malcolm verdween in mijn gedachten naar de achtergrond. Waar ik hem eerst wel een leuk personage vond, wist ik niet of ik hem nog wel terug wilde zien in het verhaal. Berkley vond ik immers veel leuker…

Los van de goed uitgewerkte personages is duidelijk ook goed over het verhaal nagedacht en zijn historische feiten moeiteloos opgenomen in dit fictieve verhaal. Doordat het boek niet voorspelbaar is, kom je steeds weer voor verrassingen te staan die je zelf niet voor mogelijk had gehouden. Het boek wil je het liefste zo snel mogelijk uitlezen, onder andere door de spanning rondom Emily’s vader, maar ook omdat je wilt weten hoe het met de personages verder gaat en of ze goed terechtkomen. Voor mij was dat lastig tijdens het proeflezen, omdat ik steeds na een aantal hoofdstukken weer moest wachten op de volgende hoofdstukken. Het verhoogde voor mij in ieder geval de spanning. Ik begon zelf na te denken over het verloop van het verhaal, maar toch zat ik er regelmatig naast. Dat is fijn, want voorspelbaarheid is niet in elk boek fijn.
Ik heb genoten en kan het boek van harte aanbevelen aan Young Adultlezers die van (new adult) fantasy houden. Ik wil in ieder geval nog meer van deze auteur lezen.

Dit boek is het tweede deel in de Astoris reeks, maar is los te lezen van deel 1 De gifmengster.

Reacties op: Tot in de puntjes uitgewerkt! Fantastisch

Hart van het Beest - J.M. Anna