Prima kennismaking

Irene 09 oktober 2019
Deze standalone leek mij een goed begin om kennis te maken met deze auteur. Toen het aanbod kwam om dit boek te recenseren, kon ik deze niet zomaar voorbij laten gaan. Na vele aanbevelingen kon ik eigenlijk bijna niet anders..

Chicago wordt opgeschrikt door de moorden op twee jonge twintigers, gruwelijk verminkt en achtergelaten in de kofferbak van hun eigen auto. Het enige verband tussen de moorden is Kassie. Ze beweert dat ze voorafgaand aan de moorden al wist wanneer deze plaats zouden vinden. Adam Brandt is vanaf het eerste moment dat hij Kassie zag, gefascineerd door haar.
Alles wat zij hem vertelt, maakt dat hij twijfelt aan zijn deskundigheid. Dan loopt Kassie naar buiten en steekt geblinddoekt een drukke weg over. Op Adams vraag waarom ze niet bang was, antwoordt ze: ‘Omdat jij mij zal doden.’

Het eerste wat mij opviel aan het boek waren de korte hoofdstukken en de schrijfstijl. Dit maakt dat het boek erg snel leest en moeilijk weg te leggen is. Ieder hoofdstuk is vanuit een ander perspectief geschreven, maar dit is niet storend omdat je snel went aan ieder personage. De hoofdpersonages Kassie en Adam zijn hierbij het meeste uitgewerkt, andere personages blijven wat aan het oppervlak. Het perspectief van de moordenaar geeft daarentegen een extra dimensie aan dit verhaal. De gruwelijkheden van de moorden worden op een bijna voelbare manier beschreven. Ondanks dat ik het echt gruwelijk vond om te lezen, kon mijn maag er gelukkig wel tegen. Al vraag ik me wel af hoe hij geïnspireerd raakt om deze gruwelijke scènes te schrijven.

Het boek is ook moeilijk weg te leggen door de spanning in het boek. Kassie geeft vrij vroeg in het boek aan dat ze vermoord zal worden door Adam Brandt, maar toch hoop je als lezer dat hier een andere wending aan gegeven wordt. Bij beide hoofdpersonages spelen persoonlijke problemen een rol waardoor je wilt weten hoe deze problemen bij het moordproces betrokken zijn of raken. Het bovennatuurlijke van Kassie hierin sprak mij niet helemaal aan, maar dat trekt mij persoonlijk minder aan dan dat het niet goed is uitgewerkt.

Door de nodige spanning, afwisselende perspectieven en vlotte schrijfstijl vind ik het een goede thriller. Desondanks ben ik niet omvergeblazen door deze standalone, maar wel nieuwsgierig geworden naar de Helen Grace serie van deze auteur.

Meer recensies van Irene