Iris Scholte VIP Club

Waar moet ik beginnen... Darius een half Amerikaanse en half Iraanse tiener gaat met zijn ouders en jongere zusje mee naar het land van zijn moeder om daar voor het eerst zijn ernstig zieke opa te ontmoeten. Het ding is wel dat Darius kampt met depressie; hij er op school niet echt tussen past; hij eigenlijk geen vrienden heeft en dat hij in een soort van identiteitscrisis zit. Dit is dan ook gelijk waar het hele boek over gaat, maar de manier waarop dat gedaan wordt, is niet zo best.

De schrijfstijl in Darius de Grote is niet Oké is erg kinderlijk. Alsof je een 10-jarige een pen in de hand hebt gedrukt en je hem forceert een verhaal te schrijven. Het doel van de schrijver was om het thema depressie duidelijker te maken voor mensen die er niet bekend mee zijn, maar door de schrijfstijl is Khorram zijn doel voorbijgeschoten.

Echter, heeft Khorram de cultuurverschillen tussen de Verenigde Staten en Iran goed neergezet. De verschillen zijn duidelijk en daarmee de identiteitscrisis van Darius ook, maar dit was niet genoeg om de kinderlijke schrijfstijl te compenseren en vanwege deze reden, krijgt Darius de Grote is niet Oké slechts twee sterren.

Reacties op: Doel voorbijgeschoten

Darius de Grote is niet oké - Adib Khorram