Een boek om niet te vergeten.

iristb 04 november 2019
In de maand November, een maand die in het teken staat van het herdenken van de Eerste Wereldoorlog, las ik Loopgravenhel(d). De herinnering aan deze zo belangrijke periode levend houden onder jongeren is niet eenvoudig. Dit boek helpt daarbij.

De slagvelden rond Ieper. Het is 1914. De Eerste Wereldoorlog begint. De broer van Victor moet vechten in de loopgraven. En dan wordt hijzelf ook naar het slagveld geroepen samen met zijn beste vriend. Hij is nog geen achttien jaar oud. Zijn leven verandert voorgoed. En dat van de generaties na hem ook.

Jaren later praat Lukas, een jongen van deze tijd, met zijn grootouders over de Eerste Wereldoorlog. Door de dagboeken van zijn overgrootvader Victor te lezen, maakt Lukas kennis met de verschrikkingen van deze periode. Via de ervaringen van Victor komt de lezer met Lukas op de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog terecht. Elk hoofdstuk begint met een gedicht, wat het geheel tot een bijzonder document maakt.

Door te kiezen voor de ik-vorm trekt Sandra J. Paul je het verhaal in, om je niet meer los te laten. Het verhaal begint iets voor de oorlog, waardoor je het uitbreken ervan ervaart alsof je erbij was en de impact op het gezin voelbaar is. De ervaringen van Victor aan het front komen op dezelfde indringende manier tot leven.

Dan komen we via de grootvader van Lukas in de Tweede Wereldoorlog terecht. De thematiek in dit deel over schuld en onschuld geeft het boek een extra dimensie. Niet alleen de oorlog zelf maar vooral ook de gevolgen die generaties lang voelbaar blijven, zijn prachtig in beeld gebracht.

“De wereld is voorgoed veranderd.”

Het boek wordt afgesloten met Ieperse impressies, een aantal gedichten van Marc Geyens. Ook hier worden de verschrikkingen van de oorlog voelbaar gemaakt.

“Er dwalen geesten
Over Vlaamse velden
Onrustig, de meesten
Van gesneuvelde helden”

Loopgravenhel(d) is een boek over de oorlog zoals je er niet veel vindt. Een verhaal dat beklijft, ook voor een nieuwe generatie voor wie de wereldoorlogen weer een stukje verder weg zijn. De gedichten geven er een extra dimensie aan. Een aanrader, voor iedereen, maar speciaal voor jongeren. Om niet te vergeten.