Ik weet niet of ik van je houd

IsaBo 24 juli 2020
Holland heeft een enorme crush op een straatmuzikant, genaamd Calvin. Op de dagen dat hij in het metrostation speelt, neemt ze een omweg naar haar werk om hem te zien spelen. Hem aanspreken durft ze niet. Tot ze op een avond, met iets te veel drankjes op, toch met hem in contact komt. Dit contact gaat echter totaal niet zoals ze gehoopt had en al haar kansen lijken hierna verspilt.

De oom van Holland zit zonder muzikant voor zijn musical, en laat Holland nou net dé perfecte oplossing hebben: Calvin! Helaas kan Calvin de baan niet aannemen, want hij verblijft al vier jaar illegaal in het land. Gelukkig heeft Holland daar ook een oplossing voor. Holland en Calvin besluiten te trouwen, zodat Calvin een verblijfsvergunning kan krijgen en zijn droom kan waarmaken om voor de oom van Holland in zijn musical te spelen.

Met een totale vreemde trouwen is een hele opoffering, zelfs voor de mensen van wie je houdt. Toch besluit Holland de gok te wagen. 1 jaar, daarna kunnen ze beide weer hun eigen weg gaan. Holland heeft natuurlijk ook niks te klagen, nu de woest aantrekkelijk Calvin bij haar is ingetrokken. Dat dit zakelijke huwelijk kan uitmonden in een echte liefde, houden Holland en Calvin beide geen rekening mee. Maar als er steeds meer gevoelens gaan meespelen, lijkt die termijn van een jaar steeds minder relevant. Blijven Holland en Calvin dan toch bij elkaar?
-----
Wat was dit een ontzettend fijn boek! Met Ik weet niet of ik van je houd heeft schrijversduo Christina Lauren een luchtig, grappig en vooral romantisch verhaal neergezet. Voor mij was dit het eerste boek van deze gevatte vrouwen, en dit verhaal heeft er zeker voor gezorgd dat ik nog veel meer boeken van hen ga lezen.

Het hele verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Holland en we leren haar door en door kennen. Holland is een lief meisje, die een bijrol speelt in haar eigen leven. Ze heeft alles over voor de mensen van wie ze houdt en cijfert zichzelf daarbij regelmatig weg. Holland heeft het gevoel nog niets bereikt te hebben in haar leven. Een paar prachtige diploma’s op zak waar ze niets mee doet en een nietszeggend baantje in het theater van haar oom. Ze heeft het gevoel een enorme last te zijn voor de mensen in haar omgeving en met Calvin trouwen lijkt daardoor dé manier om iets terug te doen voor de mensen om haar heen. Dat ze daarbij leert wat echte liefde is en erachter komt wat ze zelf wil doen met haar leven, had ze nooit voor mogelijk gehouden.

Het boek draait niet alleen maar om het liefdesverhaal van Holland en Calvin, maar ook om bijzondere familiebanden en ontdekken wie je wilt zijn. Ook speelt muziek een hoofdrol in dit verhaal, wat op de meest schitterende manieren wordt omschreven. Door de gedetailleerde omschrijving lijkt het bijna alsof je de muziek zelf kunt horen. Wanneer een schrijver, of in dit geval schrijfsters, het voor elkaar krijgt om iets op zo’n bijzonde manier te omschrijven komt een verhaal pas echt tot leven.

Ik weet niet of ik van je houd is een heerlijk verhaal om bij weg te dromen.

Meer recensies van IsaBo