Roman: 'Lichter dan ik' Dido Michielsen

"Cinta sejati tidak mementing sendiri - ware liefde is niet egoïstisch"
Bovenstaand citaat, de titel van een hoofdstuk uit dit boek, beschrijft voor mij de kern van dit aangrijpende, uiterst verdrietige verhaal van Piranti. Deze Javaanse brengt in haar leven zo veel offers, offers in naam van de liefde. Gedwongen keuzes, overigens nooit uit eigenbelang, door de omstandigheden van weleer.
Piranti, later Isah, word geboren in 1850 in de kraton. In de buitenring van de ommuurde paleisstad van de sultan in Jogya. Haar moeder is er kleermaakster en batikster. Piranti heeft een prettige jeugd waarin ze speelt met de prinsesjes, als gelijken. Totdat ze met het ouder worden leert dat men leeft naar rangen en standen. Het gearrangeerde huwelijk is dan ook heel gewoon. Het liefst met een man van stand. Maar Piranti wil haar eigen man kiezen.
Destijds, in de koloniale overheersing was het heel gewoon dat de totoks (de volbloed gestationeerde Nederlanders) Javaanse inlanders hadden als babu's/ werksters en njai's/ bijvrouwen. Soms kwam er een huwelijk uit voort maar vaker werden deze vrouwen brut afgedankt. Piranti treft ook een Nederlandse militair en word zijn njai...
Prachtig geschreven maar heel aangrijpend dit boek. De geschiedenis beschreven vanuit de inlander, de Javaanse vrouw, de njai. Het verhaal wat verteld moet worden en deze vrouwen een stem geeft. Dit boek is een must read.
Ik heb het geluisterd en daar ben ik blij om. Je waant je werkelijk in Indonesië. De stem van Dido Michielsen, met Javaans accent, een bescheiden uiterst rustig geluid, geeft het verhaal van Isa een extra dimentie.

Meer recensies van Iti boekjuweeltjes