Zeer sterk en goed onderbouwd verhaal wat veel stof tot nadenken geeft

Wát een boek. Ik wilde bijna film typen, omdat het verhaal tijdens het lezen geheel op mijn netvlies tot leven leek te komen en ik haast niet weg kon kijken zonder een glimp te verliezen, maar serieus: wát een boek.

Natuurlijk is iedereen bekend met aanslagen over de hele wereld die in het verleden zijn geweest en nog altijd dagelijks kost lijken te zijn, zijn de beelden veelvuldig te zien (geweest), maar om het op deze manier - op papier dus - ‘mee te maken’ is op zijn eigen manier angstaanjagend. Pfoe… ik zou echt niet goed weten hoe ik het anders zou moeten of kunnen omschrijven. Dit boek is in ieder geval enorm blijven hangen… Ik weet dat het een fictief verhaal is, maar het leek net alsof het op het moment van lezen daadwerkelijk plaatsvond, wat de leeservaring soms nogal onbehaaglijk kon laten voelen. En toch vind ik het een enorme aanrader, zowel voor de young adult-lezers onder ons als voor volwassenen; de schrijfstijl vond ik absoluut (jong)volwassen genoeg voor beide doelgroepen en het verhaal is gewoon té belangrijk om niet verteld of gelezen te worden. Het kan zomaar iedereen overkomen…

De Laatste Halte bezorgt kippenvel, huiverige leesmomenten en versleten punten-van-de-stoel-of-bank. Hoewel het verhaal rustig wordt opgebouwd, waarin je de verschillende persoonlijkheden steeds beter leert kennen, is de angst die zij voelen op het verschrikkelijke moment waarop hun leven in één knal verandert - letterlijk en figuurlijk - meer dan eens voelbaar en gaat onbehaaglijk onder de huid zitten.
En hoewel jij veilig in je eigen leescoconnetje zit, en weet dat het een boek is, tóch kun je alleen maar heel hard met ze meerennen in je hoofd, op zoek naar een veilige plek en hoop je met alles wat je in je hebt op een goede afloop.

De personages maken een enorme groei door; niet alleen door de tragedie die hen dichter bij elkaar brengt, maar ook op persoonlijke vlakken zie je ze veranderen, wat ze zeer realistisch en menselijk maakt. Ze worstelen met hun eigen problemen, verbergen hun geheime gevoelens voor een ander en hebben hun eigen muren tussen zichzelf en de wereld opgetrokken uit angst om buiten de groep te vallen. Maar juist die muren lijken elkaar te vermorzelen wanneer de vier steeds meer met elkaar optrekken en ze elkaar dingen beginnen toe te vertrouwen die ze tegenover zichzelf niet eens durven te zeggen. Vriendschap en liefde bloeien op, en maken hen (misschien wel heel onverwacht) sterker dan hoe ze zichzelf al die tijd hebben gezien of gevoeld, waardoor ze leren dat ze stuk voor stuk goed genoeg zijn, hoe dan ook.

Wat auteur Wendy Brokers ook schrijft, ze neemt de lezer keer op keer mee het leven van haar personages in. Of het nu een feelgood roman is of een (jeugd)thriller, dat maakt niet uit. Ze sleept je gewoon mee die andere werelden in die zeer echt aanvoelen, al zijn ze stuk voor stuk 'maar' fictie. Het is een van haar krachten die uit haar pen voortvloeit, naast het feit dat ze altijd precies de juiste snaar weet te raken bij de lezer.

De Laatste Halte is een zeer sterk en goed onderbouwd verhaal, dat menig lezer aan de pagina’s gekluisterd zal houden en wat veel - en in mijn ogen ook zeer belangrijke - stof tot nadenken geeft. Een absolute aanrader!

Meer recensies van Ivette met een I