Sprookjes van eigen bodem

Ivette met een I 21 november 2019
Er was eens
in ons eigen mooie land
een mooie sprookjesbundel tevoorschijn getoverd
elk geschreven door een andere hand.

5 verschillende pennen vol toverkracht
penden sterke personages neer
met spannende, herkenbare avonturen waardoor je met ze mee ging leven
en mee ging hopen op een mooi happy ever after en misschien wel op veel meer!

*****

Okee, hahaha, dit schoot mij even snel te binnen ter introductie, maar: wat een super toffe bundel is dit geworden! Ik ben dol op hervertellingen, zeker als ze zo verteld zijn dat je je haast niet voor kon stellen dat de (herverzonnen) sprookjesfiguren niet in het echt bestaan. Tijdens het lezen ben ik volledig in de ban geraakt van de magische pennen van de verschillende auteurs van eigen bodem, en vond ik het meer dan jammer toen ik de laatste bladzijde omsloeg… want was het nu echt afgelopen? Ik wilde nog zoveel meer!

Stuk voor stuk vertellen de verhalen de verhalen die wij vaak nog kennen van vroeger, ik in ieder geval wel. De oorspronkelijke (gruwelijke) versies ken ik (nog) niet, maar de kindvriendelijke versies wel, en ik herkende ze stuk voor stuk in de nieuwe verhalen in deze bundel.

*****

* Het eerste verhaal van auteur Miranda Peters neemt je mee naar een nieuwe versie van Assepoester, die in mijn ogen echt duister maar ook magisch is. De wijze les, want ja, ook dat hoort bij sprookjes, toch? Dat liefde iets is dat zich diep in je hart nestelt en bij de juiste persoon uitgroeit tot iets onverwoestbaars. Hoe je het ook (af)wendt of keert, dit is gewoonweg niet tegen te houden! Zelfs in een gruwelijke wereld gevuld met loverboys niet. Dit vond ik prachtig omschreven en ik zoog het verhaal helemaal op… (tot het veel te snelle einde… maar gelukkig kon ik die zelf nog wel verzinnen, haha. Happily ever after!)

* Het tweede verhaal, geschreven door auteur Cathinca van Sprundel, neemt de lezer mee naar de wereld van Rapunzel. Het is aan elkaar gevlochten door de kracht van muziek uit je hart, en leert je dat je het beste kunt vertrouwen op je intuïtie, want samen met deze kracht, vind je de kracht in jezelf om te gaan en staan voor wat jij wilt! Of je nu de magie van de Fey beheerst of niet. Het scheelde niet veel, of ik danste met het boek in mijn handen de kamer rond op de magische tonen…

* De grote, boze wolf, geschreven door auteur Jen Minkman, is het derde verhaal en laat ons een heel andere versie van Roodkapje zien. Het laat je nadenken over onze wereld: zit het echt zo in elkaar als dat je zelf denkt, of is het allemaal een pantser om grootse onbekendheden te verbergen? De donkere sfeer in het verhaal vond ik heerlijk, en op den duur merkte ik dat ik mee ging puzzelen omtrent het plot. Want ook deze zit goed in elkaar en laat je vol (wolfse) gretigheid doorlezen! (maar nee, ik had geen gelijk, haha!)

* Het vierde verhaal heet Bevroren, en is geschreven door auteur Marijke F. Jansen. Het is losjes gebaseerd op het verhaal van De Sneeuwkoningin en Frozen, en draagt een mysterieuze sfeer met zich mee. Het wordt verteld door twee zussen, waarvan de een in normale tekst is geschreven, de ander in vers. De spanning sijpelt rustig het verhaal in, om op een zeker moment tot een enorme plottwist tot uiting te komen en de lezer naar adem te laten happen. Wat een goed uitgedacht plot! Zo bijzonder, zo niet eigen voor de versie van het sprookje dat ik ken, en toch past het precies bij het verhaal. Het verhaal heeft mij geheel bedolven!

* Het vijfde en daarmee laatste verhaal, heet Online en is van de hand van auteur Suzanne Peters. Het is de herschreven versie van Doornroosje, en neemt ons mee naar ons eigen leven, waarin social media lang niet alleen maar goede krachten heeft. Het laat zien hoe het omgetoverd kan worden tot een gevaarlijk monster in je leven, waardoor je alles uit het oog kunt verliezen. De redder in nood staat voor een haast onmogelijke taak: hoe vernietig je een monster dat haast niet tastbaar lijkt te zijn, maar alles om zich heen vernietigt en vernielt wanneer de verkeerde persoon het in handen heeft? (Hoewel ik het enigszins wat snel vond gaan, vooral het einde, vond ik het wel een zeer interessante hervertelling van dit sprookje wat de mensen tot nadenken zet!)

*En last but not least: de mooie, sprookjesachtige illustraties in het boek zijn gemaakt door de creatieve Marieke Veringa!

*****

Al met al vond ik dit een zeer gevarieerde bundel, zowel voor jong als oud(er). Het laat zien dat het niet uitmaakt hoe oud je bent, sprookjes zijn er voor iedereen! En ze zullen er altijd voor je zijn, een ieder op zijn of haar eigen manier. Ik heb het verslonden! Een dikke (magische) schrijfveer voor de auteurs die stuk voor stuk een ander verhaal hebben geschreven dan wij van hen gewend zijn, maar toch zo herkenbaar zijn voor de fans van hun boeken. Een absolute aanrader!

Meer recensies van Ivette met een I