Een heerlijke, muzikale reis met interessante personages als reisgenoten

Ivette met een I 08 oktober 2019
Voor Het lied van mijn hart hebben auteurs Lizzie van den Ham en Lily Frank hun krachten samengebundeld, en bewijzen ze met hun vloeiende, vurige pennen dat romantiek en muziek heel goed samen gaan! Maar het leven van zowel de docenten als de leerlingen in dit verhaal gaat zeker niet alleen maar over de mooie kanten...

Wanneer ze op het punt staan te vertrekken naar Brussel, hebben zowel docente Anne als leerlinge Liv namelijk meer aan hun hoofd dan alleen deze trip: natuurlijk, het reisje is een welkome afleiding van de spanningen van de muziekwedstrijd waar ze beiden voor aan het zwoegen zijn. Maar als ze zien wie er nog meer meegaan, maakt dat veel meer los dan ze hadden gedacht. Als hun rivalen letterlijk en figuurlijk recht voor hun neus staan en hen op hun zwakke punten proberen te wijzen, worstelen ze met hun geweten en hun daden: wordt het een kwestie van negeren, of zullen ze iedereen eens bewijzen hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit? Want ja, ze hebben zwakkere kanten, maar dat betekent nog niet dat ze niets kunnen! In tegenstelling tot de perfecte mannen natuurlijk. Die de levens van Anne en Liv volledig op z'n kop zetten en meer bij ze losmaken dan ze tegenover zichzelf durven toe te geven, laat staan tegenover de hele wereld. Eens vijanden, altijd vijanden! Toch?

Soms moet je dingen, situaties en mensen loslaten. Alles op z’n beloop laten gaan, het komt zoals het komt. En dat is absoluut een van de wijze (muzikale) lessen van dit romantische leesavontuur van twee auteurs die het goed hebben weten te verwoorden! Het lied dat als deze wijze, muzikale draad door het boek verweven is, kennen we allemaal - sommigen zullen het nog altijd dolgraag op repeat zetten, de ander weet niet hoe snel de muziek gedempt moet worden om maar niet weer die tekst te hoeven horen - maar ik vond het alsnog een interessante keuze, zeker omdat er meer met dit lied gebeurt dan we gewend zijn. Het geeft het verhaal net die ene extra lading. Het voegt nog net een tikkeltje meer toe aan de reis van de personages, die zich daardoor niet alleen in Brussel zullen bevinden, maar op uitdagend muzikaal vlak ook op andere culturele vlakken met elkaar in aanraking komen.

Gewoontes en gedragingen worden samengesmolten door ‘het lied van mijn hart’ - wat zo een nieuwe titel had kunnen zijn van het betreffende nummer door dit boek - en je voelt hoe de persoonlijkheden langzaam maar zeker onder je huid kruipen, en een stukje van jezelf zullen laten zien. Hoe denk jij over een ander, denk jij (misschien onbewust) met veel vooroordelen, of sta je open voor de ideeën van een ander? Zijn de verschillen tussen jou en de ander te overbruggen, of blijf je liever bij je eigen plan, waarvan je altijd zeker was dat dat het juiste was? En tja, je hart… vertrouw jij er genoeg op om het je een nieuwe weg in te laten slaan, tegen alle verwachtingen - dus ook die van jezelf- in?

Het lied van mijn hart is een heerlijke, muzikale reis die je zult laten verlangen naar een mooie toeristische tocht door Brussel, met mooie, interessante personages en een soundtrack dat je hoofd niet meer zal verlaten!

Meer recensies van Ivette met een I