De achterkant van het schilderij

Tokio, 1948. De stad is nog zwaar gehavend. Japan wordt heropgebouwd. Ono-sensei, een 'gepensioneerd' kunstschilder, repareert zijn door bombardementen beschadigde, lommerrijk gelegen huis, even voorbij de Brug der Aarzelingen, dat hij in de jaren dertig als een daartoe waardig geacht persoon voor een bescheiden koopprijs van een belangrijke familie overnam.
Nu echter, heeft hij zorgen over de zo gewenste totstandkoming van een huwelijk voor zijn jongste dochter. En onderneemt hij pogingen om de daarvoor beletsel vormende, uit zijn geschiedenis voortvloeiende rafelranden naar vermogen af te hechten. Ono verloor zijn vrouw en enige zoon door de oorlog; lijkt daar echter slechts matig onder gebukt te gaan, maar heeft in eigen ogen vooral de tijdgeest niet meer mee. Twee, wat 'lastige' dochters en een getroebleerde kleinzoon vormen de bent die hem rest.

Alsof hij verhaal doet aan een nieuwe buurman, schetst Ishiguro (een in Nagasaki geboren Brit) bij monde van Ono heel subtiel en selectief Ono's (ver-) wording als mens en kunstenaar in het Japan van de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw. Dat, in het licht van het in die tijd opkomende nationalisme en de daarmee samenhangende Japanse expansiedrift en ondergang.
Ishiguro doet in dit boek echter ook universeel verhaal over hoe iemands' vooral individuele, zelf aangenomen rol in een dagelijks leven voor hem of haar de zwaarte van diens vermeende schuld bepaalt.
Het vlietende leven in de titel heeft ironischerwijs eigenlijk sec betrekking op een schoonheid aanbiddend, vluchtig nachtleven. De uitwerking ervan gaat echter vooral over hoe wij existentieel betekenis verlenen aan ons 'times fade away'.
En daar valt (Rutger Kopland) "veel voor te zeggen. En niets daarna."
"Maar mensen zoals wij, Ono, hebben een bijdrage geleverd die slechts bijkomstig was.(..) Wij zijn nog de enigen die er iets om geven. Zo gaat het met ons soort mensen, Ono - als wij op ons leven terugkijken en zien dat er fouten in zaten, zijn wij de enigen die zich daar nog iets van aantrekken."

Titel: Een kunstenaar van het vlietende leven
E-book 2017 (oorspronkelijke uitgave 1997)
ISBN 9789025452568 | 167 pag.
Auteur: Kazuo Ishiguro (Nagasaki, 1954)
Vertaling: C.A.G. van den Broek
Uitgever: Atlas Contact

Meer recensies van marcel hoekstra