Een heerlijk verhaal dat tot nadenken aanzet

Jacqueje 25 augustus 2019
Een verhaal in een briefvorm! En een we hele lange brief waarin hoofdpersonage Vivian een antwoord geeft op Angela’s vraag Wat hebt u voor mijn vader betekend’.’ Wie Angela en haar vader zijn, daarvoor zal je als lezer moeten doorlezen. Maar geen probleem! In deze brief reflecteert Vivian op haar zelfbewuste en kleurrijke leven met alle eigenaardigheden die daarbij horen.

Vivian laat haar traditionele leven achter zich wanneer ze als 19-jarige naar New York vertrekt om bij haar tante Pet te gaan wonen. Tante Peg runt een theater in een arbeiderswijk waar plezier en vermaak de boventoon voeren en waardoor Vivian in aanraking komt met de meest uiteenlopende excentriekelingen. Er gaat een wereld voor haar open, ze geniet volop van haar leven in New York, maar krijgt ook negatieve ervaringen. Ze wordt door scha en schande wijzer.

Elizabeth Gilbert neemt de lezer mee naar de fonkelende wereld van het (uitgaans)leven in New York, maar laat ‘zwarte thema’s’ als de Tweede Wereldoorlog zeker niet links liggen. Ook thema’s als feminisme, homoseksualiteit en verwachtingen vinden hun plek in het verhaal zonder dat het al te zwaar beladen wordt. Daarnaast zet de schrijfster de hoofdpersoon neer als een vrouw met een sterk karakter die haar verantwoordelijkheid durft nemen voor haar daden.

Zonder dat er al te veel gebeurt, blijft ‘Stad van meisjes’ tot aan de laatste bladzijde boeien. Een heerlijke feel good roman waar je als lezer nog lang met plezier aan terug kan denken.

Meer recensies van Jacqueje