JFK gefileerd in de tijdmachine? ( 3,5*)

Jacques 18 oktober 2019
R.J. Ellory – De derde kogel 3,5*

R.J.Ellory is een formidabele auteur. Tussen 2004 ( Een volmaakte Vendetta) en 2015 ( Broedertwist) heeft deze Engelsman een groot aantal trillers van hoge kwaliteit gepubliceerd die tot het beste behoren van het genre. Zijn voorlaatste roman/thriller, ‘De Koning van Amerika’ viel wat tegen . Hetzelfde kan gezegd worden van ‘De derde kogel’.

Is Jack Kennedy die verraderlijke, leugenachtige, overspelige klootzak, die zich schuldig gemaakt heeft aan schandalen, onbetamelijkheden, immoraliteit en machtsmisbruik? John Fitzgerald Kennedy werd in intieme kring kring Jack genoemd. Ellory houdt dan ook consequent die naam aan.
Ellory hinkt in dit boek op twee gedachten, eigenlijk drie. Een privé verhaallijn van een mislukte cynische journalist, Mitch Newman genaamd, een middelmatige fotograaf wordt vermengd met een ‘wat … als’ situatie. U kent ze wel, wat zou er gebeurd als Jozef en Maria geen date hadden gehad. In dit geval, wordt de wereldgeschiedenis en de historie van de VS veranderd als Lee Harvey Oswald in het schoolboekendepot aan de Elm street in Dallas op 22-11-1963 er niet in geslaagd is om JFK neer te knallen?

Gefascineerd door het Amerika van de jaren zestig is die speculatie uitdagend te noemen. Stephen King heeft in 22-11-1963 geprobeerd de geschiedenis te veranderen. Zijn poging leverde een dik boek op met een hoop middelmatig geschrijf en een fascinerend slot. James Ellroy heeft het anders aangepakt. JFK ging eraan in ‘ Amerikaans riool’, Marten Luther King en Bobby Kennedy in ‘Zes ruggen’, beiden titels maken deel uit van de waarlijk onvergetelijk rauwe ‘Underworld USA’ trilogie.

Daarnaast is het duidelijk dat Ellory een poging doet het beeld van JFK als de geestige, charmante, vitale, charismatische leider van het machtigste land ter wereld in 1.000 kleine stukjes finaal aan flarden te schieten. Hij schetst de lezer tevens een blik achter het oppervlakkige theater van het Kennedy-imperium.

Ellory verlegt het theater naar de Democratische partijconventie op 27 augustus 1964 in de Historic Atlantic City Convention Hall, New Jersey. We krijgen een uitgebreide kijk achter de schermen van de top van de democratische partij, waar er alles aan gedaan wordt om JFK de laten winnen. Dat levert boeiende bladzijden vol fraaie dialogen. Dat kan niet gezegd worden van de zoektocht van Mitch Newman naar de door hem in steek gelaten Jean Boyd, die een twijfelachtige zelfmoord heeft gepleegd. Aan de hand van teruggevonden brieven wordt een tamelijk slap, sentimenteel verhaal verteld.

Ellory heeft grondige research verricht, de details kloppen, in de zins opbouw klinkt tegelijk elegantie en degelijkheid door, de plot zit goed in elkaar maar op een of andere manier raakt het boek me niet. Daar komt bij dat het nauwelijks een thriller genoemd kan worden, de spanning ontbreekt grotendeels.

De mythe Kennedy? Het ‘wat... als’ scenario levert vooral de de laatste honderd bladzijden een boeiende en originele thriller op. De verbijstering is groot als de laatste bladzijde wordt omgeslagen. Helaas maakt het ijzersterke slot het zwakke eerste deel van het boek niet goed. Bijna alles wat Ellory in het verleden schreef was goed voor een 9 of een tien, in dit licht bezien houden we het nu op een 7.

3,5 sterren.

Meer recensies van Jacques