leuk verhaal

Jaimy Smeets 24 september 2022 Auteur
Let op: er kunnen in deze recensie spoilers voorkomen van het eerste deel van Iedereen is mooi.

Het Amerikaanse avontuur is niet geworden wat Kim ervan verwachtte. Helaas zitten haar werkzaamheden er al snel op en moet ze zonder werkvisum ook het land verlaten.
Toch probeert ze er alles aan te doen om in Amerika te blijven want ondertussen is ze er heel erg gewend en stiekem heeft ze nog een goede reden om er te blijven rondhangen.

Het tweede deel van Iedereen is mooi gaat direct verder waar deel één eindigde. Toch duurt het lang om weer in het verhaal te komen. Het voelt erg langdradig aan en er lijkt niet echt schot in de zaak te komen. Op sommige momenten in het verhaal wordt er een sprongetje vooruit in de tijd gemaakt maar toch helpt dit niet mee om vaart in het verhaal te krijgen. Het verwart me soms juist omdat ik niet voel dat we echt in tijd vooruit gaan.
Het verhaal lijkt echt voort te kabbelen en dat is jammer, want het eerste deel had er wel flink wat vaart inzitten.
Waar ik vond dat er in deel een vooral opgebouwd werd, gaat dat in het begin van deel twee nog verder. Er komt voor mijn gevoel geen echte diepgang meer in het verhaal, althans niet tot bijna op het einde.
Naar het einde toe blijkt de plot zich toch wat te verdiepen, iets wat mij verraste en dus een leuke bijkomstigheid is. Het laatste gedeelte van het verhaal voelt voor mij dan ook een stuk sneller aan, wat dan weer wat meer uitgewerkt had mogen worden.

De beide delen van Iedereen is mooi zijn één verhaal, maar naar mijn idee was het mooier geweest om er ook één boek van te maken. Het verhaal had net wat meer vaart kunnen hebben, door misschien met minder woorden te gebruiken waardoor het dus als één boek uitgebracht hadden kunnen worden. Naar mijn idee was het verhaal dan meer tot zijn recht gekomen.
Het is nochtans een leuk verhaal geworden en Kim heeft uiteindelijk echt haar ‘American Dream’ weten te realiseren.

Bedankt Books & Butterflies voor het recensie-exemplaar van Iedereen is mooi, deel 2 voor mijn deelname aan de blogtour.

Meer recensies van Jaimy Smeets