smaakt naar meer

Jaimy Smeets 24 september 2022 Auteur
Sinds het overlijden van haar vader zijn Daphne en haar moeder vier handen op één buik. Dat haar moeder opeens wat ruimte voor zichzelf nodig heeft, ziet Daphne totaal niet aankomen. Haar moeder steunt op haar en kan toch zeker niet zonder haar?
Toch besluit ze op het aanbod in te gaan om deze zomer naar Westzand te gaan en daar bij de oude vriendin van haar oma in de winkel te werken.
Al snel wordt ze helemaal opgenomen in het kustdorp en begint Daphne zich af te vragen of het wel haar moeder was, die op háár steunde..

Het verhaal komt rustig op gang en dat geeft je als lezer de tijd om Daphne goed te leren kennen. Samen met haar is het daarnaast echt een ontdekkingstocht om te zien wat Westzand allemaal in petto heeft. We zijn er beide al snel over uit dat het er heerlijk vertoeven is! Door de beeldende schrijfstijl van Marieke Douwes voelt het namelijk echt alsof je zelf in Westzand beland bent. De goede beschrijvingen van de heerlijke personages helpen daar ook echt aan mee. Westzand is een hechte gemeenschap en het is leuk om iedereen, door de ogen van Daphne, te leren kennen.

Gaandeweg sluipt er steeds meer diepgang in het verhaal als Daphne Fernando en zijn zoontje Storm leert kennen. Mede hierdoor ontdekt Daphne ook veel van zichzelf en begint ze zich langzaam af te vragen waar haar hart nu eigenlijk thuis hoort.
De overgang van een luchtig verhaal, naar een verhaal met inhoud is heel subtiel en maakt Iets nieuws onder de zon echt een heerlijk boek om te lezen.
Dat het verhaal ook nog humor bezit, bewijst Marieke Douwes bovendien met een wel heel aparte inwoner van Westzand.

Iets nieuws onder de zon is een heerlijk verhaal dat de perfecte balans heeft tussen lekker luchtig lezen en serieuzere zaken. Het is absoluut een top begin van een trilogie en maakt mij dan ook zeker warm voor de volgende delen!

Bedankt Harper Collins voor het recensie-exemplaar van Iets nieuws onder de zon voor mijn deelname aan de blogtour.

Meer recensies van Jaimy Smeets