stof tot nadenken

Jaimy Smeets 04 december 2020 Auteur
Janine Keijser vroeg of ik haar eerste ecothriller wilde lezen en recenseren. Ik had geen flauw idee wat ik me bij een ecothriller moest voorstellen, maar ik ben heel blij dat ik hem gelezen heb! Bedankt, ook aan Elikser, voor het recensie-exemplaar.

Pas bij het schrijven van mijn recensie viel het me op dat de hoofdpersoon geen naam heeft.
Iets wat ik zelden tegen gekomen ben en wat bij nader inzien zeker een uniek aspect geeft.
Ik voelde me heel erg verbonden met de hoofdpersoon en wellicht is deze manier van haar introduceren wel de reden voor de verbondenheid.
Toch zit er nog meer achter: de hoofdpersoon heeft haar vader veel te vroeg verloren en ze kampt met lichamelijke problemen. Iets waar ik zelf dus ook mee deal.
Het gevoel van herkenning in haar gevoelens zorgen ervoor dat ik me heel goed in haar kan plaatsen.

Ondanks deze tegenslagen doet ze toch haar best om verder te leven.
Haar baan als advocate kan ze helaas niet meer uitvoeren vanwege haar lichamelijke klachten en ze zoekt dan ook een andere invulling van haar tijd.
Ze komt terecht bij een groepje dierenactivisten, die het gemunt hebben op een varkensslachterij waar er verschrikkelijk met de dieren wordt omgegaan.
Het onderwerp vind ik niet alleen heel interessant maar het heeft me ook aan het denken gezet, iets wat ik altijd super vind aan een boek.
De quotes van verschillende grote namen aan het begin van elk hoofdstuk passen daar perfect bij.
Ook de explicite beschrijvingen van de wandaden in het slachthuis zorgen ervoor dat ik het echt even zwaar heb.
Ik kan veel hebben, maar dierenleed gaat me aan het hart.

Direct vanaf het begin hadden de hoofdpersoon en het verhaal me te pakken.
Keijser heeft een schrijfstijl die je heel makkelijk mee neemt in het verhaal ook al gaat het over serieuze zaken.
Deze combi zorgt er voor dat het makkelijk bij mensen binnen komt.
Naast een goed verhaal komt er ook een flinke portie spanning bij kijken.
Het werk van activisten gaat niet over rozen en de beulen doen er uiteraard alles aan om hun zaken achter gesloten deuren te houden.
Er passeren verschillende personages de revue en het is even puzzelen wie waar hoort.
Ondanks dat het duidelijk lijkt wie slecht en wie goed is, twijfel ik af en toe wat de spanning natuurlijk alleen maar aanwakkert.

Rauw is een perfecte combi van een interessant onderwerp, een goed plot, een krachtig hoofdpersonage en een goede portie spanning.
Ik kijk uit naar meer van Janine Keijser.

Meer recensies van Jaimy Smeets