Niet goed, niet slecht

janiceluytens 21 oktober 2019
Het boek “laatste adem” is geschreven door Karin Slaughter, een Amerikaanse thrillerauteur. Ze werd vooral bekend door haar zes-delige Grant County-serie. Ze gaat lastige thema’s niet uit de weg, zoals geweld tegen vrouwen. Haar thrillers baseert ze op waargebeurde verhalen die vaak bloedstollend zijn. Dit bezorgde haar dan ook de titel “Queen of Crime”.
Slaughters werk werd genomineerd met o.a. de Edgar Allan Poe Award, CWA Ian Fleming Steel Dagger en de CWA New Blood Dagger.
Laatste adem is een kort verhaal dat eigenlijk de inleiding is van het boek “Goede dochter”.
Dikwijls zijn sterke vrouwen het hoofdpersonage in haar boeken. In dit verhaal is dit naar mijn mening het nevenpersonage Flora. Zij is corrupt, geslepen, maar wel een jonge vrouw die weet wat ze wil.
Het verhaal begint langzaam met de ontmoeting tussen advocate Charlie Quinn en Flora Faulkner. Charlie vertelt ons met flashbacks de moord op haar moeder en zus. Dit was een wraakactie gericht op haar vader, advocaat van grote criminelen. Flora is een jong meisje van 15 jaar, wiens moeder is omgekomen bij een auto-ongeluk. Charlie voelt zich hierdoor dadelijk verbonden met haar. Het meisje vraagt haar te helpen om de ontheffing uit de voogdij te bekomen. Zo zou ze het geld uit haar studiefonds zelf kunnen beheren. Maar waarom? Is Flora wel zo onschuldig als ze zich voordoet. Charlie heeft het moeilijk om haar gevoelens naast zich neer te leggen. Hierdoor kan ze de waarheid moeilijk onder ogen zien.

Het boek heeft als thema misdaad. In het boek gaat het over een advocate en haar klanten waar ze mee in contact komt.
Het boek is goed opgebouwd in verschillende hoofdstukken. Deze hebben alleen een cijfer als titel, ik ben meer voorstander van een klein tussentiteltje opzich.
Er wordt gebruik gemaakt van flashbacks in het boek. Soms blikt Charlie terug naar de tijd van haar moeder en de tragische gebeurtenis hoe zij omkwam.
De verteltijd stemde overeen met de vertelde tijd. Er bevinden zich veel gesprekken in het boek die overeenstemmen met hoe ze in het echt gevoerd zouden worden.
Het verhaal is geschreven in de belevende-ik verteller. We lezen het verhaal vanuit het standpunt van de advocate Charlie Quinn.
Het situeert zich in het heden. Het verhaal speelt zich af in 2004. Dit zien we ook door verwijzingen naar dingen die we herkennen zoals Doritos chips.
Het hoofdpersonage is de advocate Charlie Quinn. Ze was dertien jaar toen ze haar moeder en zus verloor door twee gewapende mannen die het huis binnenvielen. Ze is net als haar vader advocate geworden maar wil het beter en eerlijker doen als hem. Nu is ze samen met Ben. Tijdens het verhaal zelf heeft Charlie het vermoeden dat ze zwanger is. Pas helemaal op het einde krijgt de lezer hierop een antwoord.
Andere nevenpersonages in het boek zijn;
Florabama Faulkner(vijftien jaar): zij is een cliënte van Charlie. Ze wil een ontheffing van voogdij bij haar grootouders. Maar er lijkt achteraf meer aan te pas te komen dan alleen dat. Ze wordt door het boek heen gewoon Flora genoemd.
Leroy en Maude: zij zijn de grootouders van Flora.
Andere zijn nog: Ben (Charlie’s echtgenote), Dexter (cliënte van Charlie) en vele anderen.
De boodschap van het boek is naar mijn mening, dat je je niet te hard mag laten meeslepen door je gevoelens. In sommige situaties moet je deze even opzij kunnen zetten. Ook denk ik dat ze je wil meegeven dat je moet uitkijken met wie je bezig bent, onderschat niet zomaar iemand. Zo kan iemand lief en onschuldig lijken op het eerste zicht, maar schijn kan bedriegen.
Het boek kan zowel door tieners als door volwassenen gelezen worden.

Ikzelf vind het boek niet uitgesproken goed of slecht. Toen ik het begon te lezen vond ik het nogal aan de saaie kant en durfde ik het al eens aan de kant te leggen. Hoe meer het boek vorderde, hoe liever ik het las, er begon dan ook meer in te gebeuren. Het verhaal op zich is mooi geschreven en duidelijk leesbaar. Het enige doorslaggevende minpunt aan dit boek is het open einde. Ik snap dat sommige mensen dit graag hebben om er dan zelf een invulling aan te geven. Dit is waarschijnlijk de auteur haar bedoeling geweest. Maar ikzelf heb graag een mooi afgelijnd boek met een duidelijk einde, waar ik niet langer over hoef na te denken.

* Hebban,(2 maart 2019). Laatste adem Geraadpleegd op 21 oktober 2019, via https://www.hebban.nl/auteur/karin-slaughter

* Karin Slaughter. (augustus 2019). Geraadpleegd op 21 oktober 2019, via https://nl.wikipedia.org › wiki › Karin_Slaughter

* Karin slaughter, (6 juni 2019). Succesauteur Karin Slaughter:”Ook als kind schreef ik gewelddadige verhalen” Geraadpleegd op 21 oktober 2019, via https://www.hln.be/nina/vrije-tijd/succesauteur-karin-slaughter-ook-als-kind-schreef-ik-

* laatste adem karin slaughter, (10 juni 2019). Karin Slaughter, de Queen of Crime en haar boeken Geraadpleegd op 21 oktober 2019, via https://www.bookaddict.nl/blog/karin-slaughter-de-queen-of-crime-en-haar-boeken/