Terechte hype of niet?

Janneke Bouwman 18 juli 2019
'Achter gesloten deuren' is bij het verschijnen van het boek als een echte hype gepusht. Je kon niet om de naam van het boek of van de schrijfster heen. Terecht of niet? De meningen zijn volgens mij verdeeld; die van mij is: nee geen hype, maar wel een aardig boek dat lekker vlot wegleest (of in mijn geval: wegluistert) met net genoeg prikkels om je als lezer bij de les te houden. Maar het boek wordt nergens echt spannend en de psychologische suspense die de auteur probeert te creëren komt ook niet goed uit de verf. Je leeft wel mee met de levens van Grace, Jack en Milly. Jack doet zich voor als de perfecte gentleman maar houdt ondertussen het leven van Grace - en daarmee ook dat van haar geestelijk gehandicapte zusje Milly - in een ijzeren greep. Elke poging van Grace om haar bestaan te ontvluchten heeft niet alleen repercussies op haar maar ook op Milly; dat lijkt me een duivels dilemma.

Grootste minpunt van het boek is dat het nergens echt spannend wordt. Een belangrijk deel gaat over de mislukte ontsnappingspogingen van Grace en het resultaat daarvan. De ontwikkelingen in aparte hoofdstukken 'heden' en 'verleden' te plaatsen, vind ik wel goed gevonden. Aan de ene kant ken je door de stukjes in 'heden' de uitkomst van zaken die daarna in 'verleden' worden verteld, maar ik vind hóe iets gebeurt net zo leuk om te lezen als alleen maar oplopende spanning. Whodunnits zijn aan mij welbesteed.

Dus: terechte hype? Nee, absoluut niet. Daarvoor mist het teveel diepgang en uitwerking van karakters en ook mist het een aansprekend plot. Maar wel een aardig boek dat ik met veel plezier heb geluisterd en dat ik kan aanbevelen voor een paar uurtjes ontspannen lezen.

Meer recensies van Janneke Bouwman