Het valt mij zwaar afscheid te hebben moeten nemen van meneer Roos en van Anna, ik ga ze missen.

Jos Fransen 20 september 2019
Hakan Nesser is een waanzinnig goede verteller, met een grote interesse en kennis van de mens als mens, met oog voor details. De verhalen van Hakan Nesser doen mij in de verte denken aan de grote vertellers uit de klassieke Russische literatuur, je wordt door dringt door de gedachtegang en of belevingswereld van de hoofdpersoon(personen),. In de Inspecteur Barbarotti-reeks doet ook de belevingswereld van Gunnar Barbarotti er toe, zijn kleine gesprekjes; punten score met God etc. zijn grappig. Veel thrillers krijgen tegenwoordig het predicaat: literaire thriller, naar mijn mening vaak een te snel gebruikt verkoop argument, maar de boeken van Hakan Nesser verdienen terecht dit predicaat. Literair klinkt misschien zwaar, maar dat geld zeker niet voor de boeken van Hakan Nesser.
Het leven van de verdomd saaie meneer Ante Valdemar Roos en het leven van de kwetsbare Anna Gamboska, veranderd door een zeer bizarre beslissing en samenloop van omstandigheden. In veel thrillers vinden vaak ongeloofwaardige zaken plaats, maar in de thrillers van Hakan Nesser zijn zaken/gebeurtenissen/situaties vaak (soms extreem) bizar maar zeker niet ongeloofwaardig, als lezer accepteer je dit gewoon, je gaat hier geheel in mee. Dit verhaal is spannend, je voelt het naderende noodlot aan komen en dat alles verteld binnen het kader van beslommeringen en onderzoeksactiviteiten van de ‘dood gewone’ (wel met een lijntje met God) Inspecteur Barbarotti en collega Eva Backman.

Meer recensies van Jos Fransen