Heerlijke serie!

Jolanda 02 december 2019
De kleuren van schaduw’ is het tweede deel uit de Schemering-trilogie. In het eerste deel hebben we de magiër Kell leren kennen die tussen verschillende versies van Londen kan reizen (Grijs, Wit, Zwart en Rood Londen). In Grijs Londen leert hij de dievegge Lila Bard kennen. Samen komen ze voor de uitdaging te staan om de vier werelden te redden.

Dit tweede deel speelt zich vier maanden later af en Kell staat inmiddels volledig in dienst van zijn broer Rhy wat hem erg rusteloos maakt. Ondertussen maakt Rood Londen zich op voor de Elementspelen, een internationale magiewedstrijd, georganiseerd door prins Rhy. Aan deze magiewedstrijd zullen verrassende deelnemers meedoen.

Dit tweede deel is wel heel duidelijk een vervolg op deel 1 van de serie. Eigenlijk kun je deel 2 niet lezen zonder eerst deel 1 gelezen te hebben. Ik moest aan het begin van het verhaal ook wel weer even uit mijn geheugen opdiepen waar het ook al weer over ging. Wat ik jammer vond is dat wel typisch een overgangsverhaal is tussen deel 1 en 3, ook al is de magiewedstrijd wel een opzichzelfstaand gebeuren. Het boek eindigt met een cliffhanger waardoor je deel 3 absoluut wil lezen!
De personages Kell en Lila vind ik grappig en sympathiek, alhoewel ik de enigszins depressieve Kell in dit boek wel af en toe door elkaar had willen schudden. Maar daar hebben we Lila voor!
Wat ik ontzettend fijn vind aan de serie is de humor en de fantasy-wereld die de auteur creëert. Ik houd zelf niet zo van die hele ingewikkelde fantasy-werelden waarbij je een half boek bezig bent om alle systemen te begrijpen. Wanneer je het principe van de 4 verschillende Londens eenmaal doorhebt, wijst de weg zich vanzelf.
Voor mij was dit een ⭐️⭐️⭐️-boek. (Ik hoop bij het laatste deel van de trilogie wel op 4 sterren).

Meer recensies van Jolanda