Absoluut een aanrader

Aan het begin van het boek is er een duidelijke uitleg hoe je het boek gaat lezen. Je begint in kamer 1, de ontvangstzaal. Het leuke aan dit boek is, dat het interactief is. Zo worden hoofdstuk 1 t/m 23 geen hoofdstukken genoemd maar kamers. Door middel van het oplossen van een puzzel of raadsel weet je welke kamer de volgende is. Je leest het verhaal dus niet van begin tot eind, maar kriskras door elkaar heen. Je weet van te voren niet altijd waar je in het boek terecht gaat komen. Je beleeft het avontuur via het hoofdpersonage Lex, je bent uitgekozen als zijn lector, een robotbegeleider die toezicht houdt en alles rapporteert. Soms kun je zelf kiezen waar je uitkomt als Lex een bepaalde actie moet ondernemen, jij als lezer kiest welke stap Lex gaat nemen. Afhankelijk van deze keuze zorgt het ervoor dat het boek door elke lezer net iets anders wordt ervaren. De basis van het verhaal blijft hetzelfde.

Een leuke extra toevoeging is dat er bij bepaalde kamers opdrachten zijn die alleen online beschikbaar zijn. Dit wordt duidelijk vermeld. Je krijgt daarvoor een QR code die je kunt gebruiken. Het is voor het verhaal niet noodzakelijk om deze opdrachten te doen, het is een extraatje. Maar het is wel erg leuk om te doen. Om de lezer een handje te helpen, staat er bij de nieuwe kamer die je hebt ontdekt via de vorige, uit welke kamer je moet zijn gekomen. Klopt dat niet, dan moet je terug naar de kamer waar je vandaan komt en de instructie nog eens goed doorlezen, zodat je weet dat je de juiste volgorde doorloopt.

Als de opdrachten te moeilijk zijn, kun je altijd nog achterin het boek kijken waar de antwoorden te vinden zijn. Eerlijk gezegd heb ik wel eens moeten spieken, sommige raadsels waren een behoorlijke uitdaging. Tijdens de finale krijg je te maken met veel van deze keuzes. Elke keuze is een ander vervolg van het verhaal. Je kunt dus steeds op een andere manier proberen de finale te winnen. Ik heb elke mogelijkheid gelezen, omdat ik dit boek als recensieboek heb gelezen. Het feit dat je zelf invloed hebt op het verloop van het verhaal, maakt Fort Enigma zo bijzonder. Ondanks dat je zelf het verloop van het verhaal grotendeels bepaalt, was het niet voorspelbaar en was ik aangenaam verrast door het spannende einde.

Het verhaal rondom de puzzels is ook erg spannend. Ze vormen samen een goede combinatie. De personages zijn ook goed neergezet, elk heeft zo zijn of haar eigen bijdrage aan het verhaal. Ik heb vooral genoten van het hoofdpersonage Lex. Hij is verlegen en voelt zich een beetje een buitenbeentje tussen de andere kinderen. Gelukkig vindt hij al snel aansluiting bij een groepje en ze proberen (voor zover de opdrachten het toelaten) samen te werken om een voorsprong te krijgen op de anderen. Als Lex door begint te krijgen dat er bepaalde zaken niet kloppen voel je goed zijn ongemak. Hij heeft echter geen idee heeft wat het zou kunnen zijn. Kan het te maken hebben met de legende van de draak van Fort Enigma?

Wat een ontzettend leuk boek is dit! Het was een echt avontuur en ik genoot van de puzzels en raadsels en de ontdekkingen van de personages die zij deden aan de hand van de oplossingen, die je dus als lezer zelf hebt ontdekt. Dit zorgde ervoor dat ik mij erg betrokken voelde bij het verhaal, alsof ik een van de personages was. Fort Enigma is weliswaar een jeugdboek, ik ben er van overtuigd dat ook volwassenen het kunnen waarderen. Ik heb mij in ieder geval erg goed vermaakt en genoten van het verhaal.

Ik geef Fort Enigma graag 5 sterren, niet alleen vanwege het spannende verhaal, de goede combinatie tussen het verhaal en de puzzels/raadsel, maar vooral ook omdat ik mij heel erg vermaakt heb met het boek. Het was zo’n enorm leuke ervaring, ik kan het boek iedereen aanraden!

Meer recensies van Jeanine Feunekes