4,5 sterren voor dit geweldige vervolg

Koning Jima Revaldesh-Morane heeft de oorlog verklaard aan het vijandelijke Quaterno, een samenwerking van vier verschillende volkeren. Hij wil voorkomen dat zij Laskoro aanvallen en valt hen met hun ruimtemacht als eerste aan in Orion. Het Quaterno heeft zich verzameld bij Betelgeuze, zij wilden vanaf die plek de oorlog beginnen. Door de ruimteslag in Orion plaats te laten vinden hoopt Jima dat de vijand Laskoro niet zal bereiken. Er is namelijk nooit geld vrijgemaakt voor grondtroepen. De politiek had er nooit de noodzaak in gezien, omdat de Laskoriaanse Ruimte Macht en de Algemene Laskoriaanse Veiligheidsdienst altijd voldoende waren om ongeregeldheden het hoofd te bieden. Niemand had kunnen vermoeden dat Laskoro aangevallen zou kunnen worden door bewoners van andere planeten. De Laskorianen hebben ook nog steeds geen idee waarom die andere volkeren het op hen gemunt hebben.

Nu de oorlog is begonnen heeft dit consequenties voor Berinyi. Veel priesteressen gaan met de Berinese Ruimte Macht mee en er moet een nieuwe aanwas komen van vrouwen met magische krachten om hen op te leiden de toekomst van de tempels te helpen veilig te stellen. Ondertussen heeft de Berinese Helena vanuit de verte de ruimteslag bij Betelgeuze gevolgd. Nadat er gaten in de verdediging zijn gevallen, ziet Helena haar kans schoon en gaat met een eskader ongezien door de Laskoriaanse linies heen. Ze heeft van Sylviana de opdracht gekregen om een priester van Mage te ontvoeren naar Berinyi. Om te proberen Sylviana extra gunstig te stemmen, is Helena van plan naast een priester ook een groep vrouwen te ontvoeren aangezien er op Berinyi verhoudingsgewijs meer mannen dan vrouwen zijn. Zodra ze haar kans ziet onderneemt ze samen met haar dochters actie, maar de ontvoering mislukt compleet door de tussenkomst van Laskoriaanse priesters en Helena weet maar ternauwernood te ontsnappen.

De Avatars beginnen zich vanaf het begin van de oorlog steeds meer te tonen aan de magiërs en geven hen raad. Echter is hun advies meestal in orakeltaal en derhalve is het soms moeilijk direct te begrijpen wat een Avatar wil zeggen. Naarmate de oorlog vordert nemen enkele Avatars van de Laskorianen en de Berinezen steeds actiever deel aan de oorlog.

Ik keek erg uit naar dit derde deel aangezien de twee verhaallijnen uit Sluimerend vuur en Smeulend venijn in dit boek samenkomen en het slot vormt van de trilogie. Wat mij opviel bij dit derde deel is een leuk detail bij de titels: de woorden van de delen beginnen allemaal respectievelijk met een S en een V. Ook qua kleurgebruik bij de letters van de titel betrekt Johanna Lime de drie delen bij elkaar.

Vanaf het begin zat ik direct weer in het zeer spannende verhaal. Saigo Sakura is dertien jaar spion geweest op Terra in opdracht van de vader van koning Jima en keert terug naar zijn planeet. Zijn dochter Carmeza is inmiddels getrouwd met koning Jima. Met name in het begin van Schamel verbond speelt Saigo een belangrijke rol. Ten eerste vanwege de informatie die hij als spion verzameld heeft. Verder krijg je via Saigo een terugblik op wat er in de vorige delen is gebeurd. Ik vond het een goed idee van de schrijfster om je geheugen weer even op te frissen met behulp van een personage dat je alleen van naam kent uit de vorige delen en nu echt een actieve deelname heeft aan het verhaal.

Net als in de vorige twee delen heeft Johanna Lime veel aandacht voor detail, de personages zijn goed uitgewerkt, net als de onderlinge verhoudingen tussen de volkeren. Ik vond het leuk dat de Avatars een wat grotere rol krijgen in dit deel. Het verhaal leest aangenaam, het heeft een prettige schrijfstijl. Ondanks dat het boek bijna 500 pagina’s heeft, vlieg je door het verhaal heen. Het aantal personages is in dit slotdeel behoorlijk groot doordat de verhalen uit de vorige delen zijn samengevoegd en zij allemaal in dit deel terugkomen. Het blijft echter overzichtelijk tijdens het lezen, vooral doordat de schrijfster steeds duidelijk aangeeft of het verhaal zich in Laskoro of Berinyi afspeelt, dat is een grote steun tijdens het lezen.

Zowel de magische gevechten als de ruimteslagen worden uitgebreid, beeldend en vooral razend spannend beschreven. Af en toe heb je het gevoel er zelf midden in te zitten. Vooral de strijd tussen Helena en haar dochters en de Laskoriaanse priesters, als ze een priester en enkele vrouwen willen ontvoeren, vond ik erg boeiend. Het is een zeer bizar magisch gevecht dat fantasievol is geschreven. De priesters van de Avatar Mage hebben een bijzondere manier om zich te verdedigen. Johanna Lime heeft mij daar erg mee verrast. Achteraf gezien waren er al kleine hints over hoe deze specifieke magie werkt, maar het verloop van dit gevecht had ik niet zien aankomen. Tijdens de gevechten wordt zowel techniek als magie gebruikt. Johanna Lime weet de genres fantasy en sciencefiction uitstekend samen te voegen in deze gevechten.

Ik was aangenaam verrast in het nawoord te lezen dat Johanna Lime plannen heeft voor een nieuwe trilogie die afzonderlijk van De vergeten vloek gelezen kan worden. Deze zal over de personages uit de volgende generatie van Laskoro en Berinyi gaan. Ik kan niet wachten tot het zo ver is! Deze serie was fantastisch om te lezen. Marjo Heijkoop heeft het derde deel van De vergeten vloek opgedragen aan haar schrijfmaatje en levensgezel Dinie Boudestein, die helaas eind 2018 is overleden. Samen vormden zij het schrijversduo Johanna Lime en hebben ze de eerste twee delen samen geschreven. Marjo Heijkoop schrijft nu alleen verder onder deze naam. Ik was erg ontroerd door de mooie woorden aan het begin van het boek.

Met Schamel verbond heeft Johanna Lime een uitstekend slot voor de trilogie geschreven. Ik ga de personages die ik in mijn hart heb gesloten missen. Ik geef het slotdeel graag 4,5 sterren.

Meer recensies van Jeanine Feunekes