Verloren geloof

Jeannie Bertens 23 juni 2017
Het verhaal in American Gods begint in de gevangenis met Shadow, een man die zijn straf bijna heeft uitgezeten. Vlak voor zijn vrijlating krijgt hij te horen dat zijn vrouw Laura is omgekomen bij een auto-ongeluk. Shadow vertrekt meteen na zijn vrijlating naar het stadje waar hij woont. Onderweg komt hij de raadselachtige Mr. Wednesday tegen. Omdat Shadow toch geen doel meer in zijn leven heeft na het overlijden van Laura, gaat hij op het aanbod in van Mr. Wednesday om voor hem te komen werken. Gaandeweg het verhaal wordt duidelijk dat er met die Mr. Wednesday iets niet helemaal pluis is, hij blijkt over onduidelijke gaven te beschikken en er vallen nogal wat slachtoffers in zijn omgeving. Shadow maakt er zich niet al te druk over, trekt met Mr. Wednesday op een roadtrip door Amerika. Opmerkelijk genoeg speelt zijn overleden vrouw daar ook een rol in. Ze is duidelijk dood maar toch ook weer niet. Hij komt meer rare figuren tegen, het merendeel blijken Oude Goden te zijn. Ze zijn vergeten door de mensen die hen ooit aanbaden. Voor hen zijn de Nieuwe Goden in de plaats gekomen, technologie, sociale media. Mr. Wednesdag is een Oude God, hij is Odin en wil ten strijde trekken tegen de Nieuwe Goden. Via een ingenieus plan moet Shadow de beslissende schakel worden in deze strijd. Maar of Shadow zich daarvoor laat gebruiken?
American Gods is een dikke pil maar leest toch heel vlot weg. Een mooi verhaal met veel uitstapjes naar oude verhalen en mythologie, voor mij 4 sterren waard!

Meer recensies van Jeannie Bertens