Day Dreamer is het debuut van Luna van Roosen, een negentienjarige auteur, ze combineert schrijven met studeren.
Voor haar debuut heeft ze gekozen voor ‘een sprookjesachtig avontuur’ in twee delen; het tweede deel Night Thinker, verschijnt voorjaar 2020.
De hoofdpersoon is Lora, een zeventienjarig meisje. Lora heeft een hondje, Henry, een moeder, stiefvader en stiefzusje, Amaryllis Bella.
Op een dag zet haar moeder haar af aan de rand van een bos, daar gaat Lora hardlopen met Henry. Henry’s jachtinstinct ontwaakt wanneer hij een konijn ziet. Hij vliegt erachter aan, Lora kan alleen maar volgen. Ze raken hopeloos verdwaald en tot overmaat van ramp gaat het ook nog plenzen.
Lora valt in slaap, wordt wakker in een pikdonker bos maar ziet ineens een lichtje. Dat lichtje blijkt afkomstig te zijn van een heus kasteel. Ze wordt niet van harte binnengelaten door Margriet en Hubrecht, twee bediendes.
Maar ze krijgt van hen toch een lekkere maaltijd en een warm bed. Dan gaat het avontuur van Lora en Henry pas echt beginnen.
Niets in het kasteel is wat het lijkt. Lora’s telefoon is verdwenen, ze kan geen contact opnemen met de buitenwereld. Dat deert haar niet, ze is op haar sprookjesachtig avontuur in een prachtig kasteel compleet met een oogverblindende prins. Dat moet ze toch wel dromen of niet? De droom wordt wreed verstoord wanneer haar vervelende stiefzus Amaryllis zomaar opduikt in het verhaal. Natuurlijk gooit Amaryllis zoals gewoonlijk Lora’s plannen door elkaar. Zij palmt de knappe prins in en zelfs Lora’s peetmoeder kan daarin niets veranderen. De knappe prins heeft nog twee zusjes en samen met hen, heeft Lora toch veel lol.
Maar die knappe prins kan ze niet uit haar hoofd zetten en als het kasteel dan ook nog een groot geheim lijkt te herbergen, kan Lora zich niet inhouden en gaat ze op zoek naar oplossingen.

Mijn mening: Allereerst wil ik een opmerking maken over de uitgave van het boek, dat is prachtig vormgegeven en ademt op zichzelf al een sprookjesachtige sfeer uit. Het is echt een boek dat je in de boekhandel er zo uitpikt, aan alle details is aandacht besteed. De hoofdstukken zijn klein en vlot geschreven, het verhaal krijgt daardoor vaart. Aan het begin van elk hoofdstuk staan mooie illustraties in de stijl van het verhaal.
De auteur heeft veel talent, ze hanteert de woorden goed en weet aardige woordspelingen in het verhaal te verwerken. Ook een aantal sprookjes komen terug, de een herkenbaarder dan de ander. Knap gedaan!
Zelf had ik af en toe juist wat moeite met de snelheid van het verhaal. Sommige overgangen kwamen snel en onverwacht, waarbij de verbinding voor mijn gevoel ontbrak of niet volledig was. Een enkele keer moest ik terugbladeren om de kern weer op te pakken.
Neemt niet weg dat ik dit een goed debuut vind. Het verhaal krijgt van mij drie sterren maar door de prachtige vormgeving wil ik er een halve ster bij doen.

Reacties op: Dromerig debuut

Day Dreamer - Luna Van Roosen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,99 Bestel het e-book € 7,95