Spannend vervolg

Jeannie Bertens 28 augustus 2019
Hartenbreker is het tweede deel uit een trilogie over Viljar Ravn Gudmundsson, een journalist en Lotte Skeisvoll, een rechercheur. In het eerste deel, Het meesterwerk, hebben we ze al een beetje leren kennen. Als dit boek begint, hebben ze de ellende van de moorden in het eerste boek nog niet verwerkt.
Hoewel ze beiden weer aan het werk zijn, is dat, zeker in het geval van Lotte, eigenlijk niet verantwoord. Met Viljar lijkt het iets beter te gaan maar dat verandert snel als hij een telefoontje krijgt van zijn zeventienjarige zoon Alex. Alex is op een feest geweest waar hij de nodige alcohol en drugs heeft geconsumeerd. Hij is in de villa in slaap gevallen, wordt ’s-morgens wakker met een naakte jonge vrouw naast zich, Emilie. Wanneer hij Emilie wakker wil maken, komt hij erachter dat ze dood is. Later zal blijken dat ze vermoord is. Alex raakt in paniek, belt zijn vader en wil het liefste wegvluchten. Hij kan zich van de nacht helemaal niets meer herinneren. Alex wordt na zijn wilde vlucht gearresteerd en langzaam maar zeker wordt het net rondom hem ingehaald, alle aanwijzingen wijzen erop dat hij de schuldige is. Lotte wordt op de zaak gezet en doet haar uiterste best om, samen met haar collega’s erachter te komen wat er nou precies gebeurd is. Er zijn behoorlijk wat tieners op het feestje geweest en die worden allen ondervraagd. Uit de tijdlijn die daaruit ontstaat, blijkt dat Alex de enige is geweest die na 22.00 uur in de betreffende slaapkamer is geweest. De forensisch specialist geeft aan dat Emilie ergens tussen 22.00 en 23.00 uur is gestorven.
De dag erop, wordt een van de ondervraagde tieners, Yusuf, vermoord teruggevonden, hij is door messteken om het leven gebracht.
Lotte maakt in het onderzoek een aantal onnodige fouten, ze is nog niet in staat om het onderzoek goed te leiden en wordt van die leiding afgehaald en vervangen. Met lede ogen moet ze toezien dat ze weer onder de leiding van Olav Scheldrup Hansen moet werken, dezelfde hork die haar in het eerste boek dwars heeft gezeten.
Viljar snapt intussen heel goed dat Alex geen lieverdje is en dat hij zichzelf enorm in de nesten heeft gewerkt. Toch blijft hij zoeken naar andere aanwijzingen die Alex mogelijk kunnen ontlasten. Lotte helpt hem hiermee, zelfs nadat ze helemaal van het onderzoek wordt afgehaald.
De auteur neemt je mee in een spannend verhaal, hij kiest ervoor om in drie verhaallijnen te schrijven. De ene is die van de fatale avond, waarin alle aanwezige jongeren één voor één aan de beurt komen met hun eigen versie van die avond. De andere tijdlijn is de chronologische vertelling van de ontwikkelingen die na die fatale avond zijn gepasseerd. Deze verhaallijnen wisselen elkaar steeds af, als lezer krijg je dus pas heel laat in het boek het volledige overzicht van wat er die avond is gebeurd. De derde verhaallijn, die van het Noorse rechts-extremisme, lijkt in eerste instantie geen direct verband te houden met die fatale avond.

Mijn mening: Hoewel Hartenbreker het tweede deel is van een trilogie, is het goed mogelijk om dit boek los te lezen. Zelf heb ik daar niet voor gekozen, ik heb eerst Het meesterwerk gelezen en daarna Hartenbreker, dat is me goed bevallen.
De auteur werkt de karakters van Viljar en Lotte verder uit dan in het eerste boek. Als lezer begrijp je daardoor beter waarom Lotte bv de dingen doet zoals ze doet. Ook Viljar komt beter uit de verf. ‘Binnen drie seconden kan een leven voorbij zijn’, dat ervaart Viljar wanneer hij antwoorden op zijn vragen zoekt. Geldt dat niet voor ons allemaal? We denken bij thrillers in termen van goed en kwaad, maar is die grens wel zo scherp? Dat werkt Geir Tangen uitstekend uit!
Ik heb van een spannende thriller genoten. Vier sterren en geen vijf omdat ik door de voortdurende afwisseling van verhaallijnen én het grote aantal namen, af en toe toch even de draad kwijt was.

Meer recensies van Jeannie Bertens