Uitbuiting

Jenny Oreel 31 juli 2019
Alweer een ouwetje (1984). Stond nog in de boekenkast van mijn kinderen als Jeudsalamander (1995).

Het boek beschrijft het wrede leven van het" steenhouwersvolk " Het leven van deze mensen ziet er weinig rooskleurig uit, ze laten zich af beulen voor een opgelegd groepsideaal. Wie dit ideaal in twijfel trekt komt in moeilijkheden.
Aanvankelijk is het Omar die zijn twijfels durft te laten zien terwijl zijn tweelingbroer Dolon er naar uit kijkt om aan de torenbouw (het ideaal) te mogen meewerken. Later ontdekt Dolon gaandeweg hoe de vork in de steel zit. Hij belandt dan in een benarde situatie waarbij moed en wilskracht nodig zijn om te strijden en te overleven.

Een avontuurlijk verhaal dat ons een spiegel voorhoudt. Want eigenlijk gaat het over uitbuiting en mensen dom houden met alle gevolgen van dien.

Een mooi boek met diepgang.

Meer recensies van Jenny Oreel