Gezien de feiten gaat over Olivia, een vrouw van eenenzeventig. Voor haar wordt alles anders als de man sterft met wie ze lang getrouwd was.

Ik was blij verrast weer een pakkend boek van Griet op de Beeck te lezen. Eerder de boeken “Kom hier dat ik u kus” en “Vele hemels boven de zevende” met veel plezier gelezen; echter de twee titels daarna “Gij nu” en “Het beste wat we hebben” kon mij minder boeien.

Er zijn al vele recensies geschreven over dit boek waarin vaak de verschillende thema’s benoemd worden die in dit boek naar voren komen. Voor mij waren het er twee die ik wil toelichten.

In het boek gaat een ieder op zijn eigen manier om met het overlijden van Ludo, de man van Olivia. Omdat Olivia na een aantal maanden een ander heeft ontmoet waar ze verliefd op wordt stuit dit op weerstand in haar omgeving. Dit punt sprak mij aan, wat komt door een persoonlijke ervaring bij het overlijden van iemand uit mijn directe omgeving, maar ook in de aanloop naar het overlijden: iedereen heeft recht om dit op zijn of haar eigen manier te beleven zonder daarbij lastig gevallen te worden door de mening, normen en waarden van anderen. Natuurlijk kan je iets vinden van hoe een ander er in jouw ogen wel of niet goed mee omgaat, maar laten we dit van elkaar respecteren en niet een ander lastig vallen met je eigen mening.

Ander opvallend punt voor mij was het maken van keuzes: Olivia maakt als ze 71 is een keuze die ze eerder niet durfde te maken: om weer te gaan leven, om het zo maar te zeggen. Dat was geen gemakkelijke keuze en blijkt ook verkeerd uit te pakken; het wordt aan de lezer overgelaten daar zijn eigen gedachte over te hebben door het abrupte (open?) einde. Olivia maakte dus de keuze om voor zichzelf te kiezen wat de anderen er ook van vonden en accepteerde de mogelijke consequenties.

Reacties op: Met veel plezier gelezen

Gezien de feiten - Griet Op de Beeck
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker