Wat een knaller van een debuut !

Jessica 25 juli 2019
''De Antwerpse galeriehouder Olivia worstelt al jaren met schuldgevoelens en verdriet.
Haar vriendin Ella is de enige die haar geheim kent. Wanneer Olivia geen uitweg meer ziet, vindt Ella dat het tijd wordt dat Olivia de waarheid vertelt over wat er die zomer in Normandië gebeurde. Maar dan blijkt dat Olivia niet de enige is die dingen verzwijgt en een zoektocht naar antwoorden begint.

Blauw is een verhaal waarin vriendschap centraal staat. Het is een roman over liefde en eenzaamheid waarin familie de rode draad is, ook al is die draad gebroken. ‘’

De mooiste boeken zijn voor mij degene waarbij je het meest meeleeft met het hoofdpersonage, in dit geval is dat dus Olivia, wanneer zij verdrietig was, was ik dat ook. Ik was kwaad wanneer zij dat was. De frustraties die ik voelde bij bepaalde gebeurtenissen, het maakte dat ik wilde dat ik even in het boek kon kruipen om de desbetreffende persoon eens even flink door elkaar te rammelen. Jeetje, wat kun je je soms ergeren zeg ! Er zit ook een stuk in het boek waarbij de tranen echt over mijn wangen liepen. Meer dan eens wilde ik Olivia een dikke knuffel geven. Ook niet geheel onbelangrijk is een vleugje humor zo nu en dan.

Ondanks dat het boek om Olivia en haar geheim draait, komen de andere personages ook genoeg aan bod. Hun plaats in Olivia’s leven word duidelijk beschreven. En ook van hun ben ik gaan houden. Van een paar andere iets minder maar ook zij hadden hun verhaal, hun redenen voor hun handelen.

Ik ging helemaal op in de zoektocht naar antwoorden, meedenken hoe dit in elkaar stak, en wat had het een met het ander te maken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik al snel wist hoe de vork in de steel zat maar ik denk dat dat in dit geval helemaal niet erg is. Het is een boek die je zo in 1 ruk uit leest. De epiloog was verrassend, en een mooie toevoeging. Dat is iets wat ik niet aan zag komen. Het einde van het verhaal is een mooi einde. Het boek is ook echt af. Strikje erom en klaar ! Daar hou ik van. Geen onbeantwoorde vragen want gaandeweg worden alle vragen al beantwoord.

Er word verteld vanuit Olivia, maar het wisselt ook af tussen de andere personage. Sommige gebeurtenissen worden op die manieren vanuit meerdere personages besproken. Goed gedaan ! Ook goed vond ik de dagboekfragmenten tussendoor. Uiteindelijk word duidelijk van wie deze fragmenten zijn.

Prachtige, rustige cover, wat een kleur ook he dat blauw. Dat komt in meerdere dingen terug in het boek. Leuk ! Ontzettend fijn lettertype, wat voor mij tocht echt wel belangrijk is. En dan dat vlaamse tintje ! I LOVE IT ! Sommige woordjes moest ik wel opzoeken en een aantal kende ik al. Persoonlijk vind ik dat niet erg. Het boek kwam op mij erg geloofwaardig over, geen enkel moment het gevoel gehad dat het enorm overdreven werd.

Als ik 1 tip mag geven, ik had het persoonlijk een goede toevoeging gevonden als er her en der eventjes een tijdsbestek werd aangekondigd. Heden/verleden. Soms was ik ineens terug in het verleden waardoor ik even moest schakelen.

Kortom, ik heb ervan genoten ! Een dikke vette 5 sterren wat mij betreft !

Meer recensies van Jessica