Verstrekkende gevolgen van technologie: effect van viral gaan van filmpje in de maatschappij

14 mei 2016
Ik had mij opgegeven om dit buzzboek te lezen omdat het actuele thema mij aantrok. Wat de gevolgen kunnen zijn van het viral gaan van een filmpje. Al gelijk werd je in het verhaal meegenomen door het begin: "Ik heb twaalf jongens gepijpt in Magaluf. Tot nu toe hebben 23.096 mensen me dat zien doen." Voor mij gaf dat al aan dat het verhaal indruk kan maken. Het verhaal wordt vanuit twee perspectieven verteld; vanuit Su, de hoofdpersoon in dit verhaal en vanuit haar moeder Ruth. Dit filmpje is online gezet terwijl Su met haar zus Leah op vakantie was. Dit heeft grote invloed op haar leven en die van haar familie. Su wil niet terug naar huis en verdwijnt. Ondertussen gaat Ruth, die rechter is, de strijd aan wat zij tegen het online gaan van dit filmpje kan doen en probeert de daders te vinden. Su komt oorspronkelijk uit Korea en is door Ruth en Bernard geadopteerd. Dit komt ook in het verhaal terug en zorgt ervoor dat je je meer in de personages in kan leven.
Ik kon het boek moeilijk weg leggen omdat ik heel benieuwd was hoe het verhaal verder zou gaan. Enerzijds wat Sue zou doen en anderzijds wat haar moeder kan bereiken. In ieder geval is duidelijk dat moederliefde ver kan gaan.

Ik vond het geen thriller qua spanning, vond het vooral een indrukwekkend verhaal omdat ik mij realiseer dat filmpjes verstrekkende gevolgen kunnen hebben waar je niet altijd invloed op hebt.. Des te erger is het wat dan kan gebeuren.
Het verhaal zet je dus erg aan het denken over de technologie van nu en de gevolgen die dit in de maatschappij kan hebben. Ook al is het geen waargebeurd verhaal, het is bij mij wel blijven hangen.

Meer recensies van