Giftig

Recensie van:
Giftig
Auteur:
Suzanna Esther is een gepassioneerd auteur en columniste, en schrijft al vanaf haar tiende levensjaar dagelijks in dagboeken. Haar passie voor taal heeft zij omgezet in de studie Literatuurwetenschappen en later, door haar interesse in het analyseren van het leven en de mens, in een studie Psychologie. Momenteel volgt zij een opleiding Redactie. Sinds 2015 schrijft zij columns en korte verhalen voor publiek – met name voor online magazines, fora en op sociale media. Eerder verscheen van Suzanna de novelle Wervelstof.
Wijze van lezen: e-book voor deelname aan de leesclub o.l.v. Suzanna Esther
Genre: thriller
Cover:
De cover vind ik uitnodigend. Statig met dat naakte borstbeeld en mysterieus..
Uitgever: Poseidon uitgevers
Het verhaal:
Na een heftige periode grijpt verandermanager en psycholoog Mara van den Berghe met beide handen een tijdelijke klus aan.
In opdracht van de eigenaar van een psychologisch onderzoeksbureau, verblijft Mara een maand intern op landgoed Huis ten Have te Veenbrug in Groningen.
Het landgoed heeft een rijke geschiedenis en diende van 1885 tot 1940 als psychiatrische kliniek voor vrouwen.
Het doel is een negenjarig meisje met gedragsproblemen, Annabelle van Haeften, te observeren, te diagnosticeren en een behandelplan op te stellen.
Maar waar is Annabelles vader en wat is er met haar moeder? Waarom ligt het bewaard gebleven archief nog niet in het museum van Veenbrug? Welke geheimen worden er door de familie van Haeften en het personeel verzwegen of zelfs toegedekt?
Algauw vermoedt Mara dat de oorzaak van Annabelles problematiek weleens in de geheimzinnige en verstoorde familiedynamiek is te vinden.
Samen met Thomas van Willingen, zoon van de huishoudster en student Psychologie, gaat Mara op onderzoek.
Als er een moord wordt gepleegd, is het einde nabij
Mijn leesbeleving:
Het verhaal boeit me ontzettend en maakt dat ik steeds verder wil lezen.
De personages zijn goed uitgewerkt. Je houdt van ze of niet. Tijdens het lezen worden ze tot leven gewekt. Ik zag ze voor me en kon ze uittekenen.
Ze beroerden mijn emoties. Sommige personages wil je in je armen nemen om ze te troosten zo hartverscheurend is hun levensloop. Bij andere werd mijn boosheid aangewakkerd waardoor ik ze uit het boek wilde sleuren om ze een lesje te leren. De ontluikende liefde maar nog meer de warmte en genegenheid wordt op een intens mooie manier beschreven. Van weer andere personages kreeg ik acuut angstzweet als ik ze tijdens het lezen in hun kille en koude ogen keek. Op mijn hoede niet wetend wat er achter hun blik schuil ging. Psychologisch is het goed opgebouwd. Het mysterie wordt op kalme rustige wijze ontrafelt. Verleden en heden vullen elkaar aan en laten alle puzzelstukken hun juiste plek innemen.
Het verhaal is geloofwaardig. Super spannend. Mysterieus, vreemde personages versus lieve. De schrijfstijl is beeldend. Dit verhaal is genieten.
De rust, de ruimte en de mooie natuur in het verhaal. De liefde voor dieren. Het creatieve wat van generatie op generatie overgaat. Een verhaal van verraad, van macht over iemand hebben, de woede als die macht misbruikt wordt met alle rancuneuze gevolgen van dien. Liefde in al haar vormen tussen man en vrouw, tussen moeder en kind, tussen twee mannen of de professionele liefde van een hulpverlener voor een cliënt. Verboden liefde in verband met status en afkomst.
Maar ook het angstvallig verzwijgen van het verleden voortkomend uit schaamte. De leugen laten regeren ten koste van alles en iedereen. Diepgeworteld verdriet om verloren dierbaren. Geheimen die koste wat het kost een mysterie moeten blijven.
Ook nog een stuk geschiedenis die ik leerzaam maar ook afschuwelijk en verdrietig vond. En tegelijk maakte het me ontzettend boos en giftig. Maar mooi dat diegene zonder stem een podium krijgen en niet vergeten worden.
De plot zag ik niet aankomen. Deze is goed uitgewerkt. De weg ernaar toe met diverse plottwists is subliem gedaan.
Na het lezen van Kamp Alpha 2020 is ook dit verhaal van Suzanna Esther geweldig.
In de toekomst wil ik meer van haar lezen. Ik ben fan.
Mijn mening:
De opbouw, de uitwerking van de karakters, de geloofwaardigheid van het verhaal, de beeldende schrijfstijl en de mooie plot maken dat ik 5 sterren geef.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76