Het goud van de gelaarsde kat

Recensie van:
Het goud van de gelaarsde kat
Auteur: Liesbeth Jochemsen
Liesbeth Jochemsen, auteur en autist (Zeist, 1987), schrijft al vanaf het moment dat ze leert lezen. Ze verslindt vele boeken, voornamelijk historische fictie, en houdt erg van sprookjes. Uit deze liefdes is haar eerste boek ontstaan, met een hoofdrol voor het sprookje van Doornroosje. Het goud van de Gelaarsde Kat is het los te lezen vervolg hierop, waarin opnieuw tal van sprookjes op een verrassende manier met elkaar zijn verweven. Liesbeth werkt als laborant, is getrouwd en woont in Olst.
Genre: fairytail fantasy/hertelling sprookje
Uitgever: Godijn Publishing
Wijze van lezen:
Paperback verkregen via FB Boekentoer van Attie Dotinga en Christel Feijen-Kromhout
Cover:
Op de voorkant prijkt een zwarte kat met paarse ogen. Zittend voor een erker van een raam. Een gouden bol. De sterren en de maan fonkelen in de donkerblauwe lucht. Het raam is omhuld met dikke groene klimop.
Ik vind het een mysterieuze kat ;wat heeft het verhaal in petto? Het maakt me nieuwsgierig.
Wat moet die kat met goud?
Het groene van de klimop lijkt op een sprookjesbos of zijn het de doornen om het kasteel van doornroosje. Hier wordt ik nog enthousiaster van. Tintelend van ongeduld wil ik gaan lezen.
Achterflap:
Duidelijke uitleg over het verhaal. Opnieuw een uitnodiging om alle mysteries van het verhaal te ontrafelen. Ook de auteursinformatie en foto zijn mooi gedaan.
Het verhaal:
Het goud van de Gelaarsde Kat is een sprookje voor volwassenen.

Twintig jaar na de gebeurtenissen uit De verdwenen prinses van Geografie is Vrouw Holle het kattenkwaad van een jongeman zo zat, dat ze hem in de Gelaarsde Kat verandert. Zodat hij goud kan maken van schapenwol, waardoor hij hopelijk een lesje leert. Prins Hamlet, die nog steeds koning wil worden, heeft intussen een grote som geld nodig om Malle Fidus te betalen. Malle Fidus is ingehuurd om de prins bij zijn duistere plannen te helpen. Wat de prins niet weet, is dat Malle Fidus heel andere plannen heeft. Zowel prins Hamlet als Malle Fidus hebben het goud van de Gelaarsde Kat nodig om hun droom te realiseren. Kan Vrouw Holle de jongeman op tijd vinden en de gevolgen van haar betovering beperken? Of is het te laat en staat het koninkrijk op instorten? Het goud van de Gelaarsde Kat is een aanrader voor iedereen die van sprookjes houdt.
Mijn leesbeleving:
Ik heb van begin  tot einde volop genoten van dit verhaal. Nog nooit las ik dit genre. Maar ik ben zo onder de indruk geraakt dat ik zeker meer in dit genre wil lezen. De opbouw, spanningsopbouw, de uitwerking van de personages en de beeldende schrijfstijl vind ik formidabel.
Humor gaat hand in hand met afschuw, verdriet, vertedering, liefde, passie, geweld en mishandeling soms met dodelijke afloop. Dit alles omhult met een flinke portie magie.
Ik wandelde letterlijk mee in dit sprookje. Van alle sprookjes personages herlas ik het originele sprookje. Fantastisch vond ik dat.
Ik zat vaak op het puntje van mijn stoel te lezen geheel verdiept in dit verhaal. Ik vergat het dagelijks leven om mij heen. De personage vermelding boven Ieder hoofdstuk vond ik prettig en duidelijk.
Het einde vond ik wat verwarrend. Is het een open einde met een vervolg? Of is het een nadenker voor de lezer wat eerder in het verhaal al voorkwam? Ik hoop uiteraard op een vervolg.
Ik wil meer lezen van deze auteur. Het afscheid nemen van de voor mij dierbare personages viel mij zwaar. Al kon ik van sommige het bloed wel drinken zo intens gemeen vond ik hen. Maar ook dat paste geheel bij de opzet van dit verhaal.
Mijn mening:
De opbouw, spanningsopbouw met veel bloedstollende momenten prima toewerkend naar de plot, goede personage uitwerking, beeldende schrijfstijl maakt dat ik voor dit verhaal 4 sterren geef.
Bedankt dat ik je boek mocht lezen Liesbeth Jochemsen-Kaastra.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76